Markov zincirleri ile pazar payı araştırma modeli ve Kütahya otomobil lastiği pazarında bir uygulama denemesi
Özet
Markov Zincirleri, biyoloji, fizik, kimya gibi fen bilimleri yanında, işletme ve ekonomi gibi sosyal bilimlerde de uygulanma imkanı olan bir yöneylem araştırması tekniğidir. Teknik matris cebiri ve olasılık kanunlarından yararlanarak karar vericilere, bir sistemin mevcut özelliklerinde meydana gelebilecek davranış değişikliklerinin saptanmasını sağlayan, etkin ve pratik bir tahmin tekniğidir. Serbest piyasa koşullarında faaliyet gösteren işletmeler için pazar payı araştırmaları büyük önem taşımaktadır. Pazar payı araştırmaları adı altında yapılan çalışmalar daha çok mevcut durumun tespitinden ibaret gibi görülmektedir. Oysa işletme yöneticilerinin ileriye dönük sağlıklı planlar yapabilmeleri için ileriye dönük pazar paylarını, hatta rakiplerinin ileriye dönük pazar paylarını da bilmeleri gerekir. Karar vericilerin bu gereksinimlerini sağlayacak etkin bir yöneylem araştırması tekniği Markov Zincirleri olabilir. Bu amaçla bu çalışmada, piyasada çok sayıda rakip markanın bulunduğu durumlarda, pazar payı tahminlerinin elde edilmesinde Markov Zincirlerinin nasıl kullanılabileceği gösterilmeye çalışılacaktır. Böylece pazar payı araştırmaları için etkin bir tekniğin uygulanabilirliği gösterilmiş olacaktır.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/9086
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [799]