Kansei mühendisliği ve akıllı cep telefonu dış görünüm tasarımı
Abstract
Her geçen gün ürün çeşitliliği ve rakip firmaların artmasıyla birlikte günümüz pazarlarında müşteri istek ve beklentilerini belirlemek büyük önem taşımaktadır. Üretici firmalar bu pazarlarda kendi ürünlerini müşterilere satabilmek için onların duygu ve hislerine en uygun ürünü üretmek zorundadırlar. Kansei mühendisliği, kullanıcı duygu ve hislerini belirleyerek bu duygu ve hisleri tasarım sürecine dahil etmek için kullanılan bir metodolojidir. Bu çalışmada, akıllı cep telefonu tasarımında kullanıcı hislerini analiz ederek tasarım surecine dahil etmek ve görsel algıya göre tasarım niteliklerinin düzeylerini eniyilemek üzere bir yaklaşım önerilmiştir. İlk aşamada kullanıcıların 16 farklı cep telefonunu, görsel algıları ölçmede kullanılan 10 Kansei kelimesine göre 5'li anlamsal farklılıklar ölçeğinde değerlendirmeleri istenmiştir. Elde edilen verilerden kullanıcıların tercih puanlarına göre Kansei kelimeleri ile tasarım parametreleri arasındaki ilişki Kategorik regresyon analizi ile araştırılmıştır. Bulunan sonuçlar ile her bir kansei kelimesi için yeni bir cep telefonu tasarlanmıştır. Ayrıca tüm kansei kelimelerine verilen cevapların ortalaması alınarak "Genel Tercih" puanı oluşturulmuştur. "Genel Tercih" puanı ile tasarım parametreleri arasındaki ilişki Kategorik regresyon analizi ile incelenmiştir. Bu sonuca göre yeni bir cep telefonu tasarımı yapılmıştır. Sonuç olarak bu çalışma, kullanıcıyı ürün tasarımının merkezine yerleştirmesi ve kullanıcı isteklerini referans kabul eden ürün tasarımlarının gerçekleştirilmesi açısından üretici firmalar için büyük üstünlük sağlayacaktır.
Collections
- Tez Koleksiyonu [799]