Açık inovasyon ve tüketicilerin birlikte yaratma davranışlarını etkileyen faktörler
Abstract
Ekonomik bu?yu?menin temel dinamiklerinden biri olan inovasyon su?recinde işletmelerin paydaşları ile olan işbirliği giderek artmaktadır. Birlikte yaratma olarak adlandırılan bu yaklaşım da özellikle açık inovasyon platformlarında birçok alanda yenilikçi fikir u?retimi tu?keticiler ile birlikte gerçekleştirilmektedir. Bu araştırmada, tu?keticilerin birlikte yaratma davranışlarını etkileyen faktörlerin ortaya konması amaçlanmaktadır. Bu amaca ulaşmak için Planlı Davranış Teorisi temel alınarak değişkenler oluşturulmuş, araştırma modeli ile uyumlu bazı farklı değişkenler de eklenerek model genişletilmiştir. Araştırma Tu?rkiye'de faaliyet gösteren bir açık inovasyon platformuna u?ye olan örneklem u?zerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda tu?keticilerin birlikte yaratma davranışına yönelik tutumları, algıladıkları hakimiyet, öznel norma ilişkin algıları betimlenmiş, bu değişkenler ile katılım niyeti arasındaki ilişki ortaya konmuştur. Ayrıca su?rece ilişkin algıladıkları risk ve yararların tutum u?zerindeki etkisi belirlenmiştir. Araştırma sonuçları tu?keticilerin birlikte yaratma davranışlarına yönelik olumlu bir tutum sergilediklerini ve tutumun katılım niyeti u?zerinde etkili olduğu göstermektedir. Algıladıkları psikolojik ve sosyal yararlar tutumu olumlu yönde etkilerken, finansal risk ve yararların tutum u?zerinde bir etkisi olmadığı göru?lmektedir. Ayrıca birlikte yaratma su?recine yönelik algılanan davranışsal hakimiyetin niyet u?zerinde yu?ksek etkiye sahip olduğu ortaya konmuştur. Birlikte yaratma ile ilgili toplumsal baskıdan söz etmek mu?mku?n değildir.
Collections
- Tez Koleksiyonu [269]