Türkmenistan Cumhuriyeti'nin vergi sistemi
Abstract
Türkmenistan Anayasında vergilendirme yetkisi hakkında açık bir hüküm bulunmamakla birlikte, 39'uncu maddesinde "Türkmenistan vatandaşları kanunlarda belirtilenlere uygun olarak ve kanunlarda belirtilen miktarda vergi ve benzeri diğer ödemeleri ödemekle yükümlüdürler" hükmü yer almaktadır. "Yasasız vergi olmaz ilkesi" Türkmenistan vergi hukukunda da yer almıştır, yani verginin tahsil edilebilmesi için, kanunlarda belirtilmiş ve belirlenen miktarda olması gerekmektedir. Anayasanın 66'ıncı maddesine göre, "Meclis bazı konularda kanun çıkarmak yetkisini sonradan meclis tarafından onaylanmak koşulu ile devlet başkanına devredebilir." Bu hüküm, Türk Anayasa hukukundaki Bakanlar Kurulunun kanun hükmünde kararname çıkarma yetkisine benzemektedir. Bakanlar Kurulu Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 91'inci maddesinin 1'inci fıkrası uyarınca, sıkıyönetim ve olağanüstü haller hariç, siyasal haklar ve ödevler bölümünde yer alan "vergi ödevi" konusunda kanun hükmünde kararname çıkaramaz. Türmenistan hukukunda ise, böyle bir sınırlama yoktur. Dolayısıyla Devlet Başkanı vergi konusunda da her zaman kanun hükmünde kararname çıkarma yetkisine sahiptir. Genel olarak Türkmenistan Cumhuriyeti Vergi Sistemi'nin incelendiği bu çalışma üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, Türkmenistan Cumhuriyeti hakkında genel bilgilere, ikinci bölümde, Türkmenistan Cumhuriyeti Anayasasına göre vergilendirme yetkisi, üçüncü bölümde, 1992 yılında uygulanmaya başlayan Türkmenistan Cumhuriyet'nin vergi sistemi, vergi teorisinin klasik ayırımı olan gelir, servet ve harcama vergileri başlıkları altında incelenmiştir. Sonuç bölümünde ise çalışmanın genel bir değerlendirmesi yapılarak, önerilerde bulunulmuştur.
Collections
- Tez Koleksiyonu [109]