dc.contributor.author | Günaydın, Alper | |
dc.date.accessioned | 2022-01-10T12:09:07Z | |
dc.date.available | 2022-01-10T12:09:07Z | |
dc.date.issued | 2022 | en_US |
dc.identifier.citation | Günaydın, A. (2022). Yunus Emre’nin kurmacasından tasavvufun kuramsalına: Risâletü’n-Nushiyye’de mekân algısı . Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , Yunus Emre ve Dünya Dili Türkçe Yılı Özel Sayısı , 139-154 . DOI: 10.18037/ausbd.1053025 | en_US |
dc.identifier.issn | 2667-8683 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11421/26448 | |
dc.description.abstract | Risâletü’n-Nushiyye, Anadolu sahası divan edebiyatının ilk mesnevilerindendir. 600 beyitten oluşan eser 1307 yılında yazılmıştır. Risâletü’n-Nushiyye, akademik araştırmacılar tarafından daha çok bir nasihatnâme olarak değerlendirilmekte, didaktik ve ahlaki yönleri öne çıkarılmaktadır. Eserin edebî kıymeti üzerinde sıklıkla durulmasına rağmen felsefî ve sosyolojik yönlerine pek değinilmemektedir. Bu çalışmada Yunus Emre’nin mekân kavramını nasıl ele aldığı ortaya konulacaktır. Şairin, mekânı nasıl algıladığı ve bu algıyı hangi anlatım teknikleri üzerinden verdiği açıklanacaktır. Şair, mekân ve insan arasında geniş çaplı bir benzetme ilişkisi kurar. Eserin büyük kısmında kullanılan bu mekân istiaresinin anlaşılması hem şairin mekân algısının ortaya konulmasına katkı sağlayacak hem de eserin daha iyi anlaşılmasını temin edecektir. Metinde mekân ile alakalı olarak ev, vilâyet, şehir, el, mülk, diyar, dünya, cihân ve âlem kelimeleri geçmektedir. Metinde mekânsal göndermelerin en başında şehir lafzı gelmektedir. Şair, etrafı surlarla çevrili ve bir sultan tarafından yönetilen bir şehir tasvir eder. Şair, mekânı yalnızca fiziksel olarak ele almaz. Aslında şair, fiziksel mekâna karşı meta-fiziksel mekânı önceleyen bir bakış açısına sahiptir. Mekân aidiyeti, mekân-kimlik ilişkisi, mekânın tarihi, mekânın üretimi vb. konuları kuramsal olarak inceleyen pek çok bilim dalı vardır. Felsefe, sosyoloji, psikoloji, tarih vb. disiplinlerce insan-mekân ilişkisini inceleyen bilimsel yaklaşımların oluşturduğu literatüre mutasavvıf bir şairin mekân algısının eklenmesi bu sahadaki araştırmalara oldukça önemli bir katkı sağlayacaktır. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Anadolu Üniversitesi | en_US |
dc.relation.isversionof | 10.18037/ausbd.1053025 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Mesnevi Edebiyatı | en_US |
dc.subject | Divan Edebiyatı | en_US |
dc.subject | Yunus Emre | en_US |
dc.subject | Tasavvuf | en_US |
dc.title | Yunus Emre’nin kurmacasından tasavvufun kuramsalına: Risâletü’n-Nushiyye’de mekân algısı | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi | en_US |
dc.contributor.department | Anadolu Üniversitesi | en_US |
dc.identifier.volume | 22 | en_US |
dc.identifier.issue | Özel Sayı | en_US |
dc.identifier.startpage | 139 | en_US |
dc.identifier.endpage | 154 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |