Üniversite Öğrencilerinin Depresyon Düzeylerinin Bilinçli Farkındalık ile İlişkisi: Öz-Kontrolün Aracılık Rolü
Özet
Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinde öz-kontrolün depresyon düzeyleri ile bilinçli farkındalık arasındaki ilişkide aracılık rolünü ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu 2015-2016 öğretim yılında Anadolu Üniversitesi'nin çeşitli örgün programlarına devam eden toplam 808 üniversite öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmanın verileri "Beck Depresyon Ölçeği", "Bilinçli Farkındalık Ölçeği", "Kısa Öz-Kontrol Ölçeği" ile toplanmıştır. Aracılık testi bulgularına göre; bilinçli farkındalık ile depresyon arasındaki ilişkide öz-kontrolün aracılık etkisinin istatistiki açıdan önemli olduğu bulunmuştur. Buna göre, bilinçli farkındalık öz-kontrol aracılığıyla depresyonu negatif yönde yordamaktadır. Bilinçli farkındalığı yüksek üniversite öğrencilerinin öz-kontrol düzeyleri de yüksek olmakta ve bunun sonucu olarak depresyon düzeyleri daha düşük olmaktadır. Araştırma sonuçlarına göre, bilinçli farkındalık yüksek öz-kontrol ve daha düşük depresyon ile ilişkili olduğu gözlenmiştir The objective of this study was to investigate mediating role of self-control on relationship between depression and mindfulness of university students. The study group of the research constituted a total of 808 university students attending Anadolu University’s various program programs in the 2015- 2016 academic year. “Beck Depression Inventory”, “Mindful Attention Awareness Scale”, and “Brief Self-Control Scale” were used to assess study constructs. Based on the results from the statistical mediation analyses, self-control has mediation effect on relationship between trait mindfulness and depression in university students. The results indicated that self-control mediated the relationship between mindfulness and depression negatively. According to the research results, mindfulness was associated with high self-control and lower depression
Kaynak
Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar DergisiCilt
6Sayı
1Bağlantı
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpNeU16ZzFOUT09https://hdl.handle.net/11421/14523
Koleksiyonlar
- Makale Koleksiyonu [233]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3512]