Yazar "Güzel Sanatlar Enstitüsü" için Sahne Sanatları Anasanat Dalı listeleme
-
12 Eylül 1980 askeri darbesi sonuçlarının Memet Baydur oyunlarına yansıması
Bozkurt, Dilek (Anadolu Üniversitesi, 1997)1981 yılında ilk oyunu olan ''Limon''u yazan Baydur, bugüne kadar sürekli üreten bir oyun yazarımızdır. Ankara'da doğan ve ilk ve ortaöğrenimini Ankara'da tamamlayan Baydur, uzun yıllar Londra, Paris ve İspanya'da yaşamış, ... -
20. yüzyıl başı modernizmi kapsamında Arnold Schönberg'in Op. 17 Erwartung Operası'nın incelenmesi
Küçük, Duygu (Anadolu Üniversitesi, 2015)Bu çalışmada Klasik Batı Müziğinin önemli bestecilerinden Arnold Schönberg’in Op. 17 Erwartung Operası ele alındı. Çalışma tarihsel açıdan 20. Yüzyıl başı Modernizmi ile sınırlandırıldı. Bu sayede 20. Yüzyıl içinde oldukça ... -
Anlatıdan dramatiğe geçiş bir örnek : Simyacı
Elbaş, Süheyla (Anadolu Üniversitesi, 1998)İlk çağlardan bu yana, anlatı ve drama çapraşık bir ilişki içerisinde bulunmuşlardır. Ancak, özellikle drama, anlatıda kendisine zengin bir kaynak bulmuştur. İkisini birbirinden ayıran özellikler, zaman, uzam ve kişiler ... -
Anton Çehov'un Bir evlenme teklifi oyununun meddah formuna uyarlanması
Karaahmet, Süleyman (Anadolu Üniversitesi, 2018)İnsanoğlunun en temel ihtiyaçlarından birisi kendini ifade etme arzusudur. Başka bir deyişle ‘anlatma’ ve ‘anlama’ dürtüsü.Çağlar boyunca en önemli iletişim araçlarından biri olan tiyatro için ‘anlatı’ ise, başlı başına ... -
Aristoteles'ten Freytag'a klasik drama yapısı
Esen, Uluç (Anadolu Üniversitesi, 2014)Oyun analizi ve oyun inşası kavramları Batı tiyatrosu tarihinde Aristoteles'in Poetika'sı ile birlikte tartışmaya açılmış, Aristoteles'in ortaya koyduğu ilkeler ve kavramlar çağlar içinde başlıca referans olmuştur. Gustav ... -
Bir Konstantin Stanislavski yorumu olarak Lee Strasberg'in metot oyunculuğu
Kandemir, Fatma (Anadolu Üniversitesi, 2014)Tarihsel süreç içerisinde oyunculuk sanatı ile ilgili bir takım teorik ve pratik öneriler ortaya konmuştur. Oyunculuk uygulaması konusunda önerilerde bulunan kişilerden biri de Rus tiyatrosundan Konstantin Sergeyeviç ... -
Brecht'in Artro Ui'si : Bertolt Brech'in epik tiyatro araçlarının günümüzde kullanımına yönelik bir sahneleme denemesi
Aydoğdu, Ümit (Anadolu Üniversitesi, 2011)Toplumsal, ekonomik ve siyasal koşulların tüm dünya üzerinde koşulları bir örnekleştirdiği bir çağda, insan yaşantısı giderek verili koşulların alternatifi olmayan ve uyum sağlamaktan, katlanmaktan başka çıkar yol bulunmayan, ... -
Cem törenleri ile tiyatro sanatının yapısal özelliklerinin karşılaştırılması ve yeni bir yaklaşım önerisi
Poyraz, Esen (Anadolu Üniversitesi, 2017)Bu çalışmada Alevi ibadeti olan Cem törenlerinin tiyatral özellikleri araştırıldı. Bunun için ilk bölümde Alevi toplumunun oluşumu, tarihi ve yapısı ele alındı. Ardından Cem törenlerinin kaynakları, düzenleniş amaçları, ... -
Ceyhun Atuf Kansu'nun ''Sakarya Meydan Savaşı'' adlı destanının oyunlaştırılması
İpekli, Erol (Anadolu Üniversitesi, 1997)Tiyatro sanatı başlangıcından bu yana destan türü ile sıkı bir bağ kurmuştur. Antik Yunan'da oyun yazarları, Homeros'un İlyada ve Odysseia adlı destanlarından esinlenmişlerdir. Antik Yunan'da yazılan tragedyalar, dythrambos ... -
Çağdaş tiyatroda seyircinin oyuna doğrudan katılımı
Sevdi, Hüdai Fatih (Anadolu Üniversitesi, 2010)Tiyatro sanatı, Antik Yunan’dan günümüze kadar süren yaklaşık 30 asırlık tarihinde hep arayış içerisindeydi. Bunun sebebi belki de tiyatro sanatının popüler bir sanat olmasında gizlidir. Tiyatro sanatı, arayışını kendine ... -
Dram sanatına göstergebilimsel yaklaşım ve bir sahneleme çalışması
Yıldız, Enis (Anadolu Üniversitesi, 1997)Tiyatro göstergebilimi, sadece bir oyun metninin ya da gösterimdeki bir oyunun incelenmesini ve eleştirisini kapsamaz. Bir oyunun sahnelenmesi aşamasında da göstergebilimsel yaklaşımdan yararlanılabilir. Dramatik bir ... -
Enerji skor ilişkisinde oyuncunun çalışması
Uzşen, Ezgi (Anadolu Üniversitesi, 2017)Oyuncu için sanatının araçlarını kontrol edebileceği, işleyebileceği alan skor olarak adlandırılan yapıdır. Oyuncunun en temelde seyirci ile kontak kurmakta kullandığı aracı ise skorun bir bileşeni olarak enerjidir. Oyuncuyu ... -
Feldenkrais Metodu ve farkındalığın oyuncunun performansına etkisi
Yerli, Nazan (Anadolu Üniversitesi, 2017)Oyuncunun sanatını icra aracı bedenidir. Bu bağlamda, oyuncunun bedeni başta olmak üzere, tüm ifade araçlarını eğitmesi, geliştirmesi, güçlü ve çalışır durumda tutması gerekir. Bu nitelikler, performansının kalitesi açısından ... -
Geleneksel Türk gösteri sanatlarındaki sirk ögelerinin çağdaş tiyatro oyunculuğunda kullanımı ve bir uygulama : Güngör Dilmen'in 'Deli Dumrul' oyunu
Arık Ateş, Pınar (Anadolu Üniversitesi, 2014)Sirk sanatı geleneksel anlamda; binicilik egzersizleri, denge numaraları, jonglörlük, yerde esneklik, güç ve çeviklik, havada ise ip ve trapezi kapsayan akrobasi numaraları, eğitilmiş hayvan gösterileri ve palyaçoların ara ... -
Georg Büchner'in ''Woyzeck'' oyunundaki iktidar figürleri
Bayındır, Handan (Anadolu Üniversitesi, 1997)Bu çalışma, Michel Foucault'nun Modern Toplumlardaki İktidarın çok merkezliliğine işaret eden bir diyagramın niteliklerini taşımakta ve bu çerçevede Büchner'in ''Woyzeck'' adlı oyunundaki iktidar figürlerin incelemeyi ... -
Göstergebilimsel bir yaklaşımla meddah
Soylu, Gökhan (Anadolu Üniversitesi, 2004)Bugün Türkiye'de tiyatronun gelişimi bir duraklama ve gerileme göstermektedir. Bunun en büyük nedenlerinin başında sayısı giderek çoğalmakta olan tiyatro oyuncularının sosyal ve ekonomik nedenlerle mesleklerini uygulayamamaları ... -
Hayvanat bahçesi masalı-Edward Albee
İpekli, Erol (Anadolu Üniversitesi, 2003)İnsanoğlu yirminci yüzyılı, savaşların yarattığı yıkımlarla ve acılarla anımsayacaktır. Milyonlarca masum insan ne olup bittiğini bile anlamadan yaşamını yitirmiştir. İnsanoğlu bu acımasızlık karşısında yaşadığı şaşkınlığı ... -
Johann Wolfgang Von Goethe'nin Faust adlı oyununun çağdaş bir meddah performansı olarak uygulanması ve sahnelenmesi
Esen, Uluç (Anadolu Üniversitesi, 2017)Hikâye anlatıcılığına dayalı sahneleme üslubu en eski ve en yalın sahne sanatı formlarından biridir. Geleneksel Türk gösteri sanatlarında bu örneğe Meddahta rastlanır. Bu çalışmada Geleneksel Meddah formundan yola çıkarak ... -
Memet Baydur'un oyunlarındaki anlatıların işlevleri
Uluyol, Serap (Anadolu Üniversitesi, 2010)1981’de ilk oyunu ‘’Limon’’ ’u yazan Memet Baydur Türkiye’de ünlenen, geçen yıllar içinde de ürettikleriyle ünü daha da perçinlenen bir oyun yazarıdır. Baydur örgütlü devlet baskısının Türkiye’de son derece etkili olduğu ... -
Metinden oyunculuğa biçem arayışları : Medea ya da öteki
Gündüz, Alev (Anadolu Üniversitesi, 2010)Tragedya yazarları, mitos, efsane ve kahramanlık destanları gibi yaşadıkları dönemlerde ulaşabildikleri bu kaynakların içeriklerini oyunlarında karakter, konu, olay örgüsü yaratmak için kullanmışlardır. Bu kaynaklar arasından ...