Metepec seramik hayat ağaçları ve çağdaş yorumları
View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2014Author
Anadolu Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Seramik Bölümü
0000-0001-7378-027X
Sevim, S. Sibel
Kahraman, Duygu
Özer, Gökçe
Metadata
Show full item recordCitation
Sevim, S. S, Kahraman, D, Özer, G. (2014). Metepec seramik hayat ağaçları ve çağdaş yorumları. Sanat ve Tasarım Dergisi, 6 (6), 202-211.Abstract
Geleneksel üslup ve biçimle kurulan organik bağ, sanat ve sanatçı açısından eserlere yansımada
büyük önem taşımaktadır. Geçmişi eserleriyle günümüze taşıyan sanatçı, izleyiciye tarihe tanıklık
etme olanağı da sunmaktadır. Geleneksel anlatım ile etkileşim içerisinde olan resim, heykel ve seramik gibi plastik sanatlar alanında verilen çağdaş eserler günümüzü anlamak adına da birer araç
olarak görev yapmaktadır. Geçmişten günümüze gerek simgesel anlatımda gerekse dekoratif amaçla kullanılan hayat ağacı motifi, çağdaş eserlerde kullanılan geleneksel figürlerden biri olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu makalede hayat ağacı motifinin Meksika seramiklerinde kullanımına ve
çağdaş seramikler üzerine nasıl yansıdığına değinilmiştir. Araştırmamız kapsamında hayat ağacı
figürünün simgesel anlamları ve biçimleri incelendikçe kültürlere göre çeşitlilik gösterdiği gözlemlenmiştir. Bu çeşitlilik içerisinde Meksika geleneksel seramik sanatında yer alan Metepec seramik
hayat ağaçları, hem biçimsel hem de kavramsal yönleriyle ön plana çıkmaktadır. Bu bağlamda,
Metepec seramik merkezinde üretime devam eden çağdaş seramik sanatçıları kendi üsluplarıyla
üretmekte oldukları seramik hayat ağacı heykelleri ile geleneksel sanatlarına sahip çıkmakta ve bu
sanat alanını çağdaş bir boyuta taşımaktadırlar. Organic connection established by traditional style and form has a great importance of its reflection on works in terms of art and artist. The artist who brings past into the present offers a
chance to the viewer to be the witness of history. Contemporary works which have been produced
in plastic arts such as painting, sculpture and ceramics and that have an interaction with traditional expression play roles as means of understanding today. The pattern of tree of life which has
been used both symbolically and decoratively from past to present appears a traditional figure in
contemporary works. Within the extent of our research, when the symbolic meanings and forms of
the tree of life are observed it is seen that it varies from culture to culture. In this variety, the tree
of life in Metepec ceramics in Mexico comes to the foreground. In this context, the contemporary
ceramics artists that produce in Metepec ceramics centre claim their traditional art with the trees
of life that they form with their own styles and carry this field of art one step further to a contemporary dimension. In our research which is supported as a scientific research project by Anadolu
University, the examples of ceramics trees of life produced in Metepec ceramics centre are analyzed
stylistically and conceptually..
Source
Sanat ve Tasarım DergisiVolume
6Issue
6Collections
- Makale Koleksiyonu [512]
- Sayı: 06 (2014) [15]