Çevrimiçi dersler için uyarlanabilirliğe dayalı oyunlaştırma tasarımı ilkelerinin incelenmesi
Abstract
Bu araştırma, çevrimiçi dersler için uyarlanabilirliğe dayalı oyunlaştırma tasarımı ilkelerinin belirlenmesini amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda araştırmaya oyunlaştırma ve uyarlanabilir öğrenme gibi iki temel kuramsal yaklaşım çerçeve oluşturmuştur. Araştırma nitel bir bütüncül tek durum çalışmasıdır. Araştırmanın ilk bölümünde 12 kişiden oluşan bir uzman grubuyla dört turda tamamlanan bir Delphi paneli gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın ikinci bölümünde ise, delphi paneliyle elde edilen tasarım önerme listesi, çevrimiçi ders tasarımcıları ve aynı zamanda alan uzmanlarından oluşan 6 kişilik bir katılımcı grubuna sunularak kullanılabilirlik, uygulanabilirlik ve anlamlılık değerlendirmelerinden oluşan odak grup görüşmesi gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın kuramsal temelini oluşturan yaklaşımlar doğrultusunda bir kuramsal matris oluşturulmuş, kuramsal matrisin yardımıyla 9 yarı-yapılandırılmış görüşme sorusundan oluşan bir anket formu geliştirilmiştir. Birinci turda elde edilen nitel veriler içerik analiziyle, ikinci, üçüncü ve dördüncü turda elde edilen veriler nicel veriler frekans dağılımları, merkezi eğilim ve yayılma ölçüleri hesaplanarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda çevrimiçi dersler için uyarlanabilirliğe dayalı oyunlaştırma tasarımı konusunda 11 tema altında 102 maddeden oluşan bir tasarım önerme grubu elde edilmiştir. Araştırmanın sonuç ve öneriler bölümünde delphi paneli ve odak grup görüşmelerinden elde edilen veri setinin çözümlenmesi ve yorumlanmasıyla ortaya çıkan sonuçlar ve önerilere yer verilmiştir. Araştırma sonucunda geliştirilen çerçevenin, çevrimiçi derslerle ilgilenen kurumlara ve açık ve uzaktan öğrenme alanındaki araştırmacılara konuyla ilgili rehberlik edebileceği düşünülmektedir.
Collections
- Tez Koleksiyonu [40]