Otizm spektrum bozukluğu olan bireylere COVID-19 pandemi sürecinde kişisel koruyucu önlemleri öğretmede özel eğitim öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesii
View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2022Author
Odluyurt, Serhat
Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Özel Eğitim Anabilim Dalı
Timur, Gizem
Metadata
Show full item recordAbstract
Araştırmanın amacı, Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) tanısı olan öğrencilerle çalışan özel eğitim öğretmenlerinin COVID-19 pandemi sürecinde kişisel koruyucu önlemleri öğretme hakkındaki görüşlerinin belirlenmesidir. Katılımcı grubunu, Millî Eğitim Bakanlığı’na (MEB) bağlı OSB’li bireylerle çalışan 20 özel eğitim öğretmeni oluşturmaktadır. Nitel araştırma yaklaşımlarından fenomenolojik desenle gerçekleştirilen araştırmanın verileri araştırmacı günlüğü ve yarı yapılandırılmış görüşme soruları ile toplanmış ve içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgularda öğretmenler, COVID-19 pandemi tedbirleri nedeniyle toplumdan uzaklaşmanın öğrencilerinin davranış ve sosyal etkileşim problemlerini artırdığını ifade etmişlerdir. Öğretmenlerin büyük bir bölümü kişisel koruyucu önlemler terimini COVID-19 pandemi tedbirleri olarak açıklamış ve hayatımıza giren yeni kişisel koruyucu önlemleri çoğunluğu maske kullanımı ve sosyal mesafe kuralı olarak ifade etmişlerdir. Öğretmenlerin çoğunluğu öğrencilerin bireyselleştirilmiş eğitim programlarında kişisel koruyucu önlemlere yer verdiklerini ve bu önlemlerden el/yüz yıkama ve maske/siperlik kullanımının öğretimini yaptıklarını belirtmişlerdir. Yöntem konusunda öğretmenlerin görüşleri çeşitlilik göstermekle birlikte çoğunluğu model olma ve video model olma yöntemlerini kullandıklarını ifade etmişlerdir. Öğretmenlerin çoğunluğu ailelere bilgilendirme çalışmaları yaptıklarını belirtmişlerdir. Araştırmadan elde edilen bulgular ile alanyazın incelemesinde ulaşılan bulgular arasında ilişkilendirme yapılmış, uygulamacı ve araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur.
Collections
- Tez Koleksiyonu [227]