Sosyal medya ve yabancılaşma hallerine Eric Pickersgill ve Martin Parr fotoğraflarıyla bakmak
Citation
Berk, E. (2024). Sosyal medya ve yabancılaşma hallerine Eric Pickersgill ve Martin Parr fotoğraflarıyla bakmak. Sanat ve Tasarım Dergisi, 14 (1), 86-103.Abstract
İnsanların gündelik hayatındaki hâkimiyetini her geçen gün daha da artıran akıllı cihazlar,
sosyal medya platformlarının da çoğalmasıyla birlikte yaşamın bir parçası haline gelmektedir.
Toplu taşıma araçlarında, duraklarda ve akraba ziyaretleri gibi ortamlarda, içinde bulunduğu
zamandan ve mekândan soyutlanarak sadece önündeki ekrana odaklanan insan
görüntülerinin sıradanlaşması bu durumu özetlemektedir. Eric Pickersgill, Removed adlı
fotoğraf projesinde bu halleri çarpıcı biçimde yansıtmaktadır. Pickersgill’in akıllı cihazları
kadrajından silikleştirerek ürettiği görüntüler, akıllı cihazlar icat edilmeden önce benzer
hallerin yaşanıp yaşanmadığına dair bir merak uyandırmaktadır. Çalışmanın temel hedefi,
sosyal medya çağında sıklıkla karşılaşılan soyutlanmışlık hallerini Eric Pickersgill’in
fotoğrafları aracılığıyla yabancılaşma bağlamında ele almak ve bu projeyi Martin Parr’ın
Bored Couples adlı fotoğraf projesiyle karşılaştırarak yabancılaşma hallerinin akıllı cihazların
icadından önce de yaşanıp yaşanmadığını sorgulamaktır. Amaçlı örneklemle seçilen
fotoğraf projeleri doküman analizi yöntemiyle incelenmiş ve Marx’ın yabancılaşmayı ele
aldığı toplumsal yaklaşımı bağlamında karşılaştırılmıştır. Fotoğraflar arasında göze çarpan
bazı önemli benzerlikler sonucunda, sosyal medya çağı öncesi ve süresince ortaya çıkan
soyutlanma hallerinin, bireyin kendisine ve çevresine yabancılaşmasıyla ilişkilendirilebileceğine
dair önemli ipuçlarına ulaşılmıştır.
Source
Sanat ve Tasarım DergisiVolume
14Issue
1Collections
- Sayı: 26 (2024) [34]