Öğretmenlerin mesleki gelişiminde dinamik yaklaşımın uygulanması : bir eylem araştırması
Abstract
Bu araştırmanın amacı, dinamik mesleki gelişim yaklaşımı temel alınarak öğretmenlerin sınıf içi öğretimlerinin iyileştirilmesidir. Araştırmada eylem araştırması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın verileri Artvin ve İzmir illerindeki ortaokul ve liselerin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerinden elde edilmiştir. Veriler; görüşme formları, öğrenci gözlem formu, öğretmen mesleki gelişimi öğrenci değerlendirmesi formu, geçerlik formu ve araştırmacı gözlem formu ile toplanmıştır. Nicel veriler açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri, nitel veriler ise tümevarıma dayalı içerik analizi kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda öğretmenlerin mesleki gelişimlerinde engellerle karşılaştıkları, mevcut mesleki gelişim etkinliklerinin öğretmenlerin ihtiyaçları gözetilmeden, plansız ve salt bilgi aktarımıyla yapıldıkları belirlenmiştir. Öğretmenlerin öğrenci değerlendirmeleri üzerinde yansıtıcı düşünerek hazırladıkları eylem planlarını uyguladıklarında mesleki gelişimlerinin sağlanabileceği de belirlenmiştir. Öğretmenlerin mesleki gelişimlerinin ihtiyaçlara göre sağlanması, ihtiyaçların belirlenmesi için öğrencilerin gözlemlerinden yararlanılması, gelişim etkinliklerinin salt bilgi aktarımı yapılarak sadece kurama dayandırılmaması, etkinliklerin öğretmenlerin sınıf içerisindeki uygulamalarına cevap verecek ve öğretmen sorunlarını çözecek şekilde planlanmaları, öğretmen mesleki gelişimi uzaktan öğrenmeyle sağlanırken öğretmenlerin etkin katılımını sağlayacak uzaktan eğitim yöntem ve tekniklerine başvurulması, okul yöneticilerinin öğretmen mesleki gelişimine katkı sağlayabilmeleri için eğitilmeleri ve öğretmenlerin sınıfta yöneticiler tarafından gözlemlenmelerinin sınırlandırılması önerilmiştir.
Collections
- Tez Koleksiyonu [142]