Sanatsal & bilimsel illüstrasyonun lisans eğitimindeki yeri ve biyoloji bölümü öğrencilerinin botanik illüstrasyon alanındaki görüşleri (Abant İzzet Baysal Üniversitesi örneği)
Abstract
Sanat ve bilimin yöntem ve teknik açıdan farklı olduğu düşünülse de disiplinler arası çalışmalarda bu iki disiplinin oldukça ortak yönü bulunmaktadır. Bu iki disiplin, zaman zaman birbirlerinin amacı, zaman zaman ise aracı konumuna gelmektedir. Sanat ve bilimin birleşim alanı olan botanik illüstrasyonu da sadece sanat olarak ele alınmamalı, tamamı ile bilimsel bilginin görsel aktarımı olarak incelenmelidir. Fakat sonuç olarak çıkan "görsel" (illüstrasyon) bilime katkı sağlayabileceği gibi, sanat eseri olma özelliğini de taşıyabilir. Botanik illüstrasyon çizim eğitimlerinin özellikle alan dersi öğrencileri açısından öğrenme gelişiminin sağlıklı yapılabilmesi adına önemli olduğu var sayılmaktadır. Bu sebeple araştırma gereği ortaya çıkmıştır. Bu araştırma 2012-2013 Eğitim-Öğretim yılında Bolu ilinde bulunan Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Biyoloji Bölümünde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın katılımcıları biyoloji bölümü 1. öğretim ve 2. öğretim, 1. , 2. , 3. ve 4. sınıfında öğrenim gören 198 öğrencidir. Biyoloji bölümlerinde öğrenim gören 198 öğrencinin botanik illüstrasyon alanındaki görüşleri alınmıştır. Araştırma beş bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm giriş, ikinci bölüm alan yazını, üçüncü bölüm yöntem, dördüncü bölüm bulgular ve yorum, beşinci bölümde ise sonuç ve önerilere yer verilmiştir. Araştırılmak istenen, biyoloji öğrencilerinin botanik illüstrasyon alanındaki görüşlerine, betimsel yöntem ile ulaşılmıştır. Öğrencilere altı bölümden oluşan anket uygulanmıştır. Botanik illüstrasyon alanındaki yaşadıkları sıkıntılar ve bu sıkıntıların nasıl giderildiği, botanik illüstrasyon eğitimi alıp almadıkları, alınmadı ise sebeplerini, bundan sonraki süreçlerde botanik illüstrasyon eğitimi almak isteyip istemediklerini içeren sorular yöneltilmiştir. Verilerin sayısal çözümlenmesinde frekans ve yüzde hesaplaması kullanılarak, bulgular nicel olarak sunulmuştur. Biyoloji öğrenimi gören öğrencilerin botanik illüstrasyon (çizim eğitimi) alanında eksik oldukları, öğrenim süreleri boyunca bu eğitimi almadıkları ve bu eğitime gerek duydukları sonuçlarına ulaşılmıştır.
Collections
- Tez Koleksiyonu [157]