Explicit grammar instruction : a comparison of comprehension-based and production-based instruction for EFL learners
Abstract
İkinci dil ediniminde açıklamalı dilbilgisi öğretimi, araştırmacıların her zaman dikkatini çekmiştir. Bunların içinde en çok tartışılan ise dilbilgisinin nasıl öğretileceğidir. Bu çalışmanın amacı İngilizce dilbilgisinin nasıl öğretileceğine ilişkin iki temel soruya yanıt aramaktır. Bunlardan birincisi ''iki farklı dilbilgisi öğretimi'', ''geleneksel, üretmeye dayalı öğretim'' ''anlamaya dayalı öğretim'', ''öğrencilerin problemli olduğu hedef dilbilgisi yapılarının edinimini nasıl etkiler, diğeri ise 'bu farklı iki yaklaşımdan hangisinde öğrenme daha kalıcı olur?' sorularıdır. Çalışmanın başında oluşturulan denenceler, anlamaya dayalı öğretimin üretmeye dayalı öğretim kadar yararlı olacağı; ancak anlamaya dayalı öğretimin anlama ve üretmedeki edinimler açısından diğerine göre daha kalıcı olacağıdır. Bu denenceleri sınamak amacıyla toplam 80 kişilik iki grup öğrenciye öncelikle bir ''Dilbilgisel Doğruluk Saptama Testi'' verilmiş ve problemli dilbilgisi yapıları belirlenmiştir. Daha sonra bu yapıların öğretimine yönelik yukarıda belirtilen iki farklı uygulama verilmiştir. Bu iki farklı öğretimin etkilerini görebilmek amacıyla, 4 haftalık uygulamanın öncesinde ve sonrasında deneklere ön test/son test verilmiştir. Uygulamalarda kazanılan edinimlerin kalıcılığı ile ilgili soruyu yanıtlayabilmek içinse, deneklere uygulamadan 8 ay sonra aynı test, izleme testi olarak verilmiştir. Verilerin istatistiksel çözümlemesi sonucunda hem anlamaya hem de üretmeye dayalı öğretimin hedef yapıların ediniminde yararlı yaklaşımlar olduğu görülmüştür. Diğer taraftan, izleme testi sonuçlarına göre, anlamaya dayalı öğretim deneklerin ''anlama'' açısından diğer gruptaki deneklerden farklılaşmadığı, ancak ''üretme'' açısından edinimlerinin daha kalıcı göründüğü saptanmıştır.
Collections
- Tez Koleksiyonu [83]