İçmimari ve resimde mekan kavramının irdelenmesi ve 'De Stijl' grubu içinde etkileşimleri
Abstract
İçmimari ve resimde mekan kavramının irdelendiği bu tezin birinci bölümünde ; mekanın felsefi ve psikolojik açıdan anlamı, tarihsel açıdan içmimaride mekanın gelişimi ve mekanı etkileyen sosyokültürel, sosyopsikolojik, coğrafi ve fiziksel etmenler konu içinde değerlendirilmektedir. İkinci bölümde ; tarihsel gelişim içinde resimde mekan konu edinilmiştir. İki boyutlu yüzeysel mekan, derinlik yanılsamasına göre mekan, eşzamanlılık ilkesine göre mekan ve kavramsal boyutlu mekan olarak ayrı başlıklar altında mekan irdelenmiştir. Üçüncü bölümde ; mekan açısından içmimari ve resimde, ortak ve farklı yönler saptanmış ve aralarındaki etkileşim ortaya çıkarılmıştır. Bu bağlamda hem resim, hem de mimari tasarımında akım oluşturan ''De Stijl'' grubu sanatçılarının mekana bakışları, görüş ve düşünceleri ve yaptıkları eserler tez içinde örnek olarak yer almıştır. Sonuç bölümünde ; sanatlar arasında birlikte eylemliliğin ; resim - mimarlık bütünlüğü düşüncesinin doğmasına neden olduğu anlaşılmakta, somuttan soyuta ve buradan da olabilene geçişin ; geleneksel mekan anlayışını yıktığı görülmektedir. De Stijl grubuyla başlayan bu yeni yaklaşımın, modern mimari ve Bauhaus oluşumuna önderlik ettiği, daha sonra ortaya çıkan sanat akımlarında da yine 'resmin' mekan tasarımında etkili olduğu örnekleriyle belirlenmiştir. Bu nedenle resim sanatının estetik işlevinin yanısıra pratik işlev de kazandığı kanıtlanmış olmaktadır.
Collections
- Tez Koleksiyonu [30]