İlköğretim çağı çocukların kekeleyen yetişkin bireylere yönelik algılarının belirlenmesi
Özet
Bu çalışmada ilköğretimin 5, 6 ve 7. sınıflarına devam etmekte olan çocukların kekeleyen bireyleri nasıl algıladıklarını ortaya koymak amaçlanmıştır. 5, 6 ve 7. sınıfların tümüne ve şubelere ayrılarak bakıldığında, kullanılan skaladan elde edilen toplam puanlar temel alınarak kekeme bireyleri algılamalarının kekeme olmayan bireyleri algılamalarından farklı olup olmadığına; kullanılan skalanın her bir sıfat çifti için elde edilen puanlar temel alınarak kekeme bireyleri algılamalarının kekeme olmayan bireyleri algılamalarından farklı olup olmadığına; kekeleme davranışını zekaya mı, kişiliğe mi ait bir özellik olarak algıladıklarına ilişkin bilgi edinilmeye çalışılmıştır. Bu amaç doğrultusunda, her kademeden 'a' ve 'b' olarak iki şube çalışma grubumuzu oluşturmuştur. 'a' şubelerinin akıcı olmayan konuşmanın yer aldığı video kaydını, 'b' şubelerinin tutuk konuşmanın yer aldığı konuşma kaydını izlemeleri sonrasında konuşmacıyı 12 sıfat çifti için değerlendirmeleri istenmiştir. Değerlendirmelerin analizi sonucunda, ilköğretimin 5, 6 ve 7. sınıflarındaki çocukların tümüne bakıldığında, kekeme olan bireyi algılamaları ile kekeme olmayan bireyi algılamaları arasında istatistiki açıdan anlamlı bir fark bulunamamıştır. Şubelere ayrılarak bakıldığında da, istatistiki açıdan anlamlı bir fark görülmemiştir. Algılamaları ortaya koymak için kullanılan 12 sıfat çiftinin her birinin analizi yapılarak ilköğretimin 5, 6 ve 7. sınıflarındaki çocukların tümüne bakıldığında, tutuk konuşmayı izleyen çocukların akıcı konuşmayı izleyen çocuklara göre kekeleyen bireyi, istatistiki şekilde anlamlı olarak daha 'özürlü' ve 'şakacı olmayan' olarak tanımlamalarına karşın yine akıcı konuşmayı izleyen çocuklara göre daha 'rahat', 'arkadaş canlısı', 'cesur' ve 'güvenilir' olarak da tanımladıkları görülmüştür. Şubelere ayrılarak bakıldığında ise, 6. sınıflarda tutuk konuşmayı izleyenlerin konuşmacıyı, akıcı konuşmayı izleyenlerden daha 'rahat' olarak algıladıkları görülmüştür. 5. sınıflarda tutuk konuşmayı izleyenlerin konuşmacıyı, akıcı konuşmayı izleyenlerden daha 'şakacı değil' olarak tanımladıkları belirlenmiştir. 6. ve 7. sınıflarda tutuk konuşmayı izleyenlerin konuşmacıyı, akıcı konuşmayı izleyenlerden daha 'özürsüz' olarak algıladıkları görülmüştür. 7. sınıflarda tutuk konuşmayı izleyenler konuşmacıyı, akıcı konuşmayı izleyenlerden daha 'akıllı' olarak nitelendirmişlerdir. 5. sınıflarda tutuk konuşmayı izleyenler konuşmacıyı, akıcı konuşmayı izleyenlerden daha 'güvenilir' olarak değerlendirmişlerdir.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/7095
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [123]