Hafızanı test et testi'nin geçerlik ve güvenirlik çalışması
Abstract
Amaç: Bu çalışmanın amacı uluslararası alanda yaygın olarak kullanılan bilişsel tarama testi Hafızanı Test Et (TYM) testinin Türk toplumunda, demans tanısı olmayan bireylerde geçerlik, güvenirlik ve norm çalışmasını yapmaktır. Yöntem: Hafızanı Test Et (HTE) ve uygulama kılavuzu Türkçe'ye çevrilmiştir. Çalışmaya eğitim almamış kişilerden 12 yıl ve üzeri eğitim almış, 23 yaştan 74 ve üzeri yaş, kadın ve erkeklerden oluşan toplam 366 denek katılmıştır. Klinik görüşme sonrası bu deneklerin hepsinin demans tanısı almadığı ve sağlıklı bireyler olduğu gözlenmiştir. HTE'nin toplam test puanları üzerinden cinsiyet, yaş ve eğitim durumu değişkenleri arasındaki korelasyon ve farklılaşma puanları incelenmiştir. Geçerlik, güvenirlik için kanıt toplanmış ve norm belirleme çalışması yapılmıştır. Bulgular: Cinsiyet değişkeninin toplam test puanları arasında farklılaşma olmadığı, yaş ve eğitim durumu değişkeninin toplam test puanları arasında farklılaşma olduğu gözlenmiştir. Güvenirlik çalışmasında; gözlemciler arası güvenirlik katsayısı .98 olarak, uygulamalar arası güvenirlik katsayısı .97 olarak, iç tutarlılık katsayısı (Cronbach Alpha) .85 olarak hesaplanmıştır. Her bir alt testin ortalama puanları, en yüksek puanları, standart sapmaları hesaplanmıştır. Geçerlik analizlerinde içerik geçerliği (HTE'nin Türkçe'ye uyarlanma süreci, pilot çalışma, uzman görüşü), yapı geçerliği (uç grupların puanları arasındaki farklılığın incelenmesi, test puanı ile alt test puanlarının korelasyonlarının incelenmesi, iç tutarlılık katsayısı) uygulanmış ve sonuçları analiz edilmiştir. Norm belirleme çalışması yapılmış ve sonuçlar analiz edilmiştir.
Collections
- Tez Koleksiyonu [123]