Yazar "Erbaş, Dilek" için listeleme
-
Attributions for Problem Behavior as Described by Turkish Teachers of Special Education
Erbaş, Dilek; Turan, Yasemin; Aslan, Yeşim Güleç; Dunlap, Glen (Sage Publications Inc, 2010)The purpose of this survey study was to determine Turkish teachers' attributions of problem behaviors. The participants' (special education teachers) attributions of problem behaviors varied with some teachers showing ... -
Comparison of two approaches for identifying reinforcers in teaching figure coloring to students with Down syndrome
Erbaş, Dilek; Özen, A; Acar, C (Council Exceptional Children, 2004)The purpose of the present study was to extend previous research on reinforcer assessment by comparing effectiveness of stimuli identified by two preference procedures on teaching figure coloring to three children with ... -
Description of Communication Breakdown Repair Strategies Produced By Nonverbal Students with Developmental Disabilities
Dinçer, Barış; Erbaş, Dilek (Council Exceptional Children, 2010)This study describes the communication repair behaviors used by nonverbal students with developmental disabilities in the interactions they were involved in with their teachers during free play activities. All children ... -
Doğal dil öğretim tekniklerinden tepki isteme modelinin öğretilmesinin etkililiği
Toğram, Bülent (Anadolu Üniversitesi, 2004)Bu çalışmada, dil ve konuşma terapistliği yüksek lisans programına kayıtlı iki öğrenciye ve gelişim geriliği olan çocuklarla çalışan bir öğretmene, doğal dil öğretim tekniklerinden tepki isteme modelini öğretmek için ... -
Effect of an adapted "cover write" method to word-naming and spelling to students with developmental disabilities in Turkey
Erbaş, Dilek; Turan, Yasemin; Özen, Arzu; Halle, James W. (Council Exceptional Children, 2006)The purpose of the present study was to assess the effectiveness of the "cover write" method of teaching word-naming and spelling to two Turkish students with developmental disabilities. A multiple-probe design across ... -
The Effectiveness of Instruction on Mand Model - One of the Milieu Teaching Techniques
Togram, Bülent; Erbaş, Dilek (Anı Yayıncılık, 2010)Problem Statement: Speech and language therapists support and work with individuals who will provide and contribute to children's early language development. Milieu teaching should be included in the curriculum of speech ... -
The effectiveness of instruction on mand model - One of the milieu teaching techniques
Togram, Bülent; Erbaş, Dilek (2010)Problem Statement: Speech and language therapists support and work with individuals who will provide and contribute to children's early language development. Milieu teaching should be included in the curriculum of speech ... -
En sık karşılaşılan iletişim kopukluğu düzeltme biçimlerinin gelişimsel geriliği olan ve konuşamayan çocuklar tarafından kullanımı
Dinçer, Barış (Anadolu Üniversitesi, 2004)Bu çalışmada, Eskişehir ilinde Anadolu Üniversitesi'nde gelişimsel geriliğe sahip öğrencilere hizmet veren birimlere (Engelliler Araştırma Enstitüsü ve Dil ve Konuşma Bozuklukları Eğitim, Araştırma ve Uygulama Merkezi) ... -
Gelişim geriliği olan çocukların problem davranışlarının azaltılmasında işlevsel iletişim öğretiminin sönmeyle birlikte ve sönme olmaksızın uygulanmasının etkililiklerinin karşılaştırılması
Erbaş, Dilek (Anadolu Üniversitesi, 2001)Bu çalışmada okul öncesi dönemdeki gelişimsel geriliği olan öğrencilerin problem davranışlarını azaltıp iletişim davranışlarını artırmada, işlevsel iletişim öğretiminin sönmeyle birlikte ve sönme olmaksızın uygulanmasının ... -
Özel Eğitim Öğretmenliği Programlarında Yer Alan Uygulama Derslerini Yürütürken Kullanılan İki Farklı Dönüt Verme Yönteminin Karşılaştırılması
Erbaş, Dilek; Yücesoy Özkan, Şerife (Anadolu Üniversitesi, 2002)Bu araştırmada, bir zihin engelliler öğretmenliği programının son sınıfına devam eden üç öğrenciye sistematik öğretim becerilerinin kazandırılmasında anında dönüt verme ve gecikmeli dönüt verme yöntemlerinin etkililiği ... -
Özel Eğitimde Sanal Gerçeklik Uygulamaları
Sanal gerçeklik, bilgisayarda yaratılmış üç boyutlu ortamların birden fazla duyum ile deneyimlendiği etkileşimli benzetimlerdir. Bilgisayar bilimlerinde 1970’li yıllardan beri tartışılan sanal gerçeklik uygulamaları, son ... -
Responses to communication breakdowns by nonverbal children with developmental disabilities
Erbaş, Dilek (2005)Communication skills are important for children with developmental disabilities to be functional and independent in their own lives. This study examined influences of different types of listener feedback or breakdowns on ... -
Serebral palsili çocuklara istek bildirme iletişim amacını gerçekleştirmeye yönelik olarak resimli kart kullanım becerisinin öğretilmesi
Gerçek, Sultan Selim (Anadolu Üniversitesi, 2005)Görsel sembol sistemleri (resimli iletişim tahtası) SP'li çocuklar için sıklıkla konuşmaya alternatif olarak kullanılmaktadır. Buna rağmen Türkiye'deki SP'li çocuklara görsel sembol sistemlerini öğretme süreçlerinin ... -
Teaching special education teachers how to conduct functional analysis in natural settings
Erbaş, Dilek; Tekin İftar, Elif; Yücesoy Özkan, Şerife (Council Exceptional Children, 2006)Effects of a training program utilized to teach how to conduct functional analysis process to teachers of children with developmental disabilities was examined. Furthermore, teachers' opinions regarding this process were ... -
Turkish special education teachers' implementation of functional analysis in classroom settings
Erbaş, Dilek; Yücesoy Özkan, Şerife; Turan, Y; Ostrosky, MM (Council Exceptional Children, 2006)Three Turkish special education teachers conducted a functional analysis to identify variables that might initiate or maintain the problem behaviors of three children with developmental disabilities. The analysis procedures ... -
Turkish Special Education Teachers' Reported Use of Positive and Reductive Interventions for Problem Behaviors:An Examination of the Variables Associated With Use
Turan, Yasemin; Erbaş, Dilek; Yücesoy Özkan, Şerife; Kürküoğlu, Burcu Ülke (Sage Publications Inc, 2010)The purpose of this survey study was to determine the following: (a) What strategies do Turkish special education teachers use to address problem behaviors in their classroom? (b) What are teachers' views with regard to ... -
Türkçe konuşan 3-6 yaş grubundaki kekemeliği olan ve olmayan çocukların konuşma akıcısızlıklarının incelenmesi
Akgün, Özlem (Anadolu Üniversitesi, 2005)Bu çalışmada, 3-6 yaş arası kekemeliği olan ve olmayan çocukların konuşma akıcısızlıkları incelenmiş ve konuşma akıcısızlıklarının yaş ve cinsiyet değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediği araştırılmıştır. ... -
Virtual Reality Practices in Special Education
Özdemir, Onur; Erbaş, Dilek; Yücesoy Özkan, Şerife (Ankara University, Fac Educational Sciences, 2019)Virtual reality refers to interactive three-dimensional computer-generated simulations which are experienced multisensory. Virtual reality practises while has been discussed in the computer sciences since 1970's, has become ...