Yazar "Uzuner, Yıldız" için listeleme
-
Ailelerin işitme kayıplı çocuklarıyla deneyimledikleri erken okuryazarlık yaşantılarının desteklenmesi : Eylem araştırması
Uzuner, Yıldız; Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Özel Eğitim Anabilim Dalı; Atlar, Hilal (Anadolu Üniversitesi -Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)Araştırmanın amacı, işitme kayıplı çocuğu olan üç ailenin erken okuryazarlık uygulamalarının incelenmesi ve araştırma sürecinde yaşadıkları sorunları çözme gayretiyle uygulamaların uzaktan desteklerle iyileştirilmesidir. ... -
Babasının gözünden işitme kayıplı kızı : yaşam öyküsü
Uzuner, Yıldız; Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Özel Eğitim Anabilim Dalı; Arsan, Cansu (Anadolu Üniversitesi -Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)Araştırmanın amacı, işitme kayıplı yetişkin çocuğu olan normal işiten bir babanın yaşam hikâyesinin incelenmesi ve babanın işitme kayıplı çocuğunun hayatı ve gelişim dönemleri üzerindeki etkilerinin derinlemesine anlaşılmasıdır. ... -
Bir öğretmenin okul öncesi dönemdeki işitme kayıplı bir çocukla kitap okuma uygulamalarının incelenmesi
Doğan, Serap (Anadolu Üniversitesi, 2018)Eylem araştırması olarak desenlenen bu araştırmanın amacı bir öğretmenin okul öncesi dönemdeki bir çocukla kitap okuma uygulamalarının incelenmesidir. Araştırmanın katılımcıları araştırmacının kendisi, takvim yaşı üç yaş ... -
A Critical Examination of My Qualitative Research Efforts in Turkey
Uzuner, Yıldız (2015)Günümüzde araştırmacılar araştırma paradigmalarını bilmeliler ve herhangi bir yöntemle araştırmalar düzenlemek ve değerlendirmek için dogmatik olamayan tutumlar ve beceriler geliştirmelidirler. Türkiye'de nitel araştırmalara ... -
Current Status of Vocational Education Programs for Hearing Impaired Students in Kosovo
Girgin, Mehmet Cem; Uzuner, Yıldız; Kaya, Zehranur; Karasu, Güzin; Ünlüer, Sema; Anay, Meltem Ozten; Tanrıdiler, Ayşe (Kamla-Raj Enterprises, 2015)Programs for the hearing impaired should provide meaningful, purposeful, and functional educational environments. Vocational courses should be carried out in collaboration with language courses and product-focused studies. ... -
An (Distinctive) Example of Strengtening a Validity: Selfe-valuation of the School Based Action Research
Uzuner, Yıldız (Anı Publishing, 2018)It is important to evaluate any research effort in order to see if it is scientifically based research. It is much easier to analyze someone else's work. As action researchers, the researchers are insiders of their research ... -
Educational needs of faculty members regarding ICT use at the school for the handicapped
Ünlüer, S.; Kabakçı Yurdakul, Işıl; Uzuner, Yıldız; Odabaşı, Hatice Ferhan (Asian Research Publishing Network (ARPN), 2010)The purpose of this study is to determine the educational needs of the faculty members of the School for the Handicapped (SfH) - the only school in Turkey pursuing vocational higher education to the hearingimpaired students- ... -
Evaluation of cloze procedure skills of hearing-impaired and normally-hearing students?
Okuduğunu anlamayı değerlendirmede kullanılan boşluk doldurma becerisi, metinden anlam çıkarmak için kullanılan beceri ve stratejiler hakkında önemli bilgiler vermektedir. Bu çalışmanın amacı, koklear implantlı öğrenciler ... -
Evaluation of hearing impaired and normal hearing students’ reading miscues by miscue analysis
Okuma hataları, okuyucunun dilin ipucu sistemleri ile metni anlamada kullandığı okuma stratejileri hakkında bilgi vermektedir. Bu çalışmanın amacı, koklear implantlı öğrenciler ile işiten öğrencilerin öykülerdeki okuma ... -
Evaluation of the Early Intervention Process of the Mother of a Child with Hearing Loss
Turan, Zerrin; Koca, Aslı; Uzuner, Yıldız (Ankara University, Fac Educational Sciences, 2019)This study aimed to investigate early intervention process of a mother who had a child with hearing loss. It was designed as an action research. Participants of the study were the mother and the teacher who ran the ... -
Evaluation of the Interactive Behaviors of a Mother with Her Child Who Have a Hearing Loss in the Context of Parent Guidance Process
Mustul, Emel Ertürk; Turan, Zerrin; Uzuner, Yıldız (Ankara University, Fac Educational Sciences, 2016)The main purpose of this action research was to examine the interactive behaviour of a mother who has a child with a hearing loss and the way these skills were supported in the context of parent guidance process. The data ... -
An Examination of Balanced Literacy Instructional Model Implemented to Youths with Hearing Loss
Uzuner, Yıldız; Girgin, Ümit; Kaya, Zehranur; Karasu, Güzin; Girgin, Mehmet Cem; Erdiken, Behram; Tanrıdiler, Ayşe (EDAM, 2011)Recently, the balanced literacy approach, a combination of whole language and skill development approaches has received attention in literacy instruction. The purpose of this school-based action research was to create a ... -
Examination of Hearing-Impaired Collage Students' Writing Studies Based on Balanced Literacy Instruction Approach
Karasu, Güzin; Uzuner, Yıldız (Ankara University, Fac Educational Sciences, 2018)The linguistic limitations of students with hearing impairment negatively affect their writing skills. Studies demonstrated that writing skills are important for literacy development and that they should be developed in ... -
An examination of impacts of text related questions on story grammar acquisition of three Turkish youths with hearing loss
According to recent studies, individuals with hearing loss seem to benefit from certain models or strategies, such as text related questions, designed according to the balanced literacy approach. Questions about story ... -
Examining the Emergent Literacy Experiences of a Preschool Child with Hearing Loss
Atlar, Hilal; Uzuner, Yıldız (Anı Publishing, 2018)The aim of this qualitative case study is to understand a five year old hearing impaired child's emergent literacy activities and behaviors. It is also included others in the child's inner circle in order to examine literacy ... -
Examining the implementation of two co-teaching models: team teaching and station teaching
Gürgür, Hasan; Uzuner, Yıldız (Routledge Journals, Taylor & Francis LTD, 2011)In Turkey, the number of students in mainstream education is increasing, and a support service does not exist even though mainstreaming has been implemented for many years. Therefore, within this system, many students with ... -
Exploring Organizational Identity Through Conducting Comparative Phenomenological Case Studies
Ağlargöz, Ozan; Zeytinoğlu, Güneş N.; Uzuner, Yıldız; Beşler, Senem (University Alberta, Int Inst Qualitative Methodology, 2010)… -
Formel olmayan iletişim becerileri envanterinin geliştirilmesi ve işitme kayıplı ve normal işiten çocukların iletişim becerilerinin incelenmes
Uzuner, Yıldız; Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Özel Eğitim Anabilim Dalı; Genç, Esra (Anadolu Üniversitesi - Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)Bu araştırmada hem süreç hem de ürün değerlendirmesine olanak sağlayan Formel Olmayan İletişim Becerileri Envanteri'nin (FOİBE) geliştirilmesi, 3-6 yaş arası koklear implant kullanan işitme kayıplı ve normal işiten çocukların ... -
The impact of strategies used in the balanced literacy approach on story grammar acquisition of three Turkish students with hearing loss: An action research study
Uzuner, Yıldız (2007)This action research study investigated the impacts of teaching strategies based on the balanced literacy approach on story grammar acquisition of three Turkish students with hearing loss. Data were collected from students' ... -
An investigation of a hearing mother's reading aloud efforts to her preschool age hearing and hearing impaired children before bedtime
Uzuner, Yıldız (University of Cincinnati, 1993)This study investigated a hearing mother's reading aloud to her preschool age hearing and hearing impaired children in a group situa- tion before bed time. In order to describe the natural accurrence of the bed time reading ...