Türkiye’de İlkokul ve Ortaokullarda Yürütülen Kaynaştırma Uygulamalarıyla İlgili Araştırmaların Gözden Geçirilmesi
Özet
Bu araştırmanın amacı 2006-2016 yılları arasında ülkemiz ilkokul ve ortaokullarında yürütülen kaynaştırma uygulamaları ile ilgili araştırmaların tematik olarak gözden geçirilmesidir. Söz konusu amaçtan hareketle bu çalışma kapsamında ele alınacak araştırmaların belirlenmesinde araştırmaların; (a) ilkokul ve/veya ortaokul kademelerini ele almış olması, (b) katılımcılarının [aile, eğitimci (öğretmen, müdür), öğrenci] kaynaştırma uygulaması sürecinin içinde yer alıyor olması, (c) doğrudan kaynaştırma uygulamasını ele alıyor olması, (d) makalelerin hakemli bir dergide yayımlanmış olması, (e) elektronik veri tabanlarından erişilebiliyor olması ölçütlerine başvurulmuştur. Bu ölçütleri karşılayan 78 yüksek lisans, 9 doktora tezi ve 55 makale olmak üzere toplam 142 araştırmaya ulaşılmıştır. Bu araştırmalar nitel veri analizi yöntemlerinden içerik analizi kullanılarak ele aldıkları konulara göre ana temalara ve alt temalara ayrılmıştır. Ortaya çıkan temalar doğrultusunda tüm araştırmalar genel olarak değerlendirildiğinde var olan durumu belirlemeye yönelik çok sayıda araştırma yapılmasına rağmen kaynaştırmaya ilişkin sorunları iyileştirmeye yönelik az sayıda araştırmanın olduğu görülmektedir. Kaynaştırma uygulamalarındaki sorunlar ve bu sorunların giderilmesine yönelik araştırmalar da göz önünde bulundurularak yeni araştırmalar planlanması önerilebilir. The purpose of the study was to review the research studies thematically which were conducted in elementary and secondary schools in Turkey regarding inclusion. In order to determine the research studies to be reviewed some criteria were decided by the research team. The criteria were (a) the studies should be conducted in elementary or secondary schools, (b) participants of the studies (parents, teachers, students) should be a part of the inclusion process, (c) study should be conducted directly about inclusion process, (d) articles should be published in a peerreviewed journal, and (e) the study should be eligible via electronic data base. Reviewing the research studies depending on these criterion; 78 master’s theses, 9 doctoral dissertations, 55 journal articles with a total of 142 studies were determined. Themes and subthemes were constituted from these studies through content analysis, which is one of the qualitative data analysis methods. According to the themes, there are many research studies conducted for determining the present situation regarding inclusion process in schools whereas there is a small number of studies conducted for solving the determined problems in the studies. In descriptive studies, many problems were determined about inclusion and individuals in the inclusion process. In the future studies, it can be recommended to conduct research studies to overcome the determined problems with the light of previous studies that were designed for solving the problems of inclusion process.
Kaynak
Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim DergisiCilt
19Sayı
3Bağlantı
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWprd01UYzJOZz09https://hdl.handle.net/11421/10990
Koleksiyonlar
- Makale Koleksiyonu [791]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3512]