7. Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersindeki Bazı Coğrafya Kavramlarını Anlama Düzeyleri ve Kavram Yanılgıları
Özet
Bu çalışma ile ilköğretim 7.sınıf öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında yer alan "harita, göç, doğal kaynak, iklim, nüfus, coğrafi konum, doğal ortam, yerleşme, coğrafi bölge ve beşeri ortam" kavramlarını anlama düzeyleri ve kavram yanılgılarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli benimsenmiştir. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen geçerlilik ve güvenilirlik çalışmaları yapılan Coğrafi Kavramlar Testi ile toplanmıştır. Test Eskişehir ilindeki toplam 384 öğrenciye uygulanmıştır. Veriler, Excel ve SPSS (20,0) programları ile çözümlenmiştir. Öğrencilerinin bazı coğrafya kavramlarını anlama düzeylerinin cinsiyetlerine göre anlamlı farklılık gösterip göstermediğine t testi ile öğrencilerinin bazı coğrafya kavramlarını anlama düzeyleri ile sosyal bilgiler dersindeki başarı puanları arasında ilişkiye korelasyon testiyle bakılmıştır. Açık uçlu sorulardan elde edilen öğrenci cevapları ise; "anlama, sınırlı anlama, anlamama, yanlış anlama, cevap vermeme" olarak belirlenen 5 düzeyde analiz edilmiştir. Araştırmanın sonunda öğrencilerin, "yerleşme, coğrafi bölge, coğrafi konum, iklim, göç" kavramlarına ilişkin kavram yanılgılarının olduğu, "doğal kaynak ve doğal ortam" kavramlarını ise daha iyi anladıkları görülmüştür This study aims at identifying the seventh grade students’ level of understanding and fallacy of the concepts “map, migration, natural source, climate, population, geographical position, natural environment, settling, geographical region and human environment” which are included in the Social Studies curriculum. Survey method as one of the quantitative research methods was used in the study. The data was collected using the Geographical Concepts Test, which was developed by the researchers and found reliable according to the results of reliability tests. The test was administered to 384 students in Eskişehir. The data were analyzed by using Excel and SPSS (20,0) programs. A t-test was applied to find out whether the students’ understanding level of geographical concepts significantly changed according to their gender. A correlation test was used to find out whether there were differences in students’ understanding level of some geographical concepts and their achievement scores in the social sciences course. The answers gathered through open-ended questions were analyzed on five levels of “understanding, limited understanding, not understanding, misunderstanding, not answering”. The results yielded that the students had fallacies about the concepts of “settling, geographical region, geographical position, climate, and migration” but they had a better understanding of the concepts “natural source and natural environment”
Kaynak
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiSayı
Özel SayıBağlantı
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpZeE1qSXhNUT09https://hdl.handle.net/11421/11022
Koleksiyonlar
- Makale Koleksiyonu [791]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3512]