Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Öğrencilerinin Başarı Atıfları Üzerine Fenomenolojik Bir İnceleme
Özet
Akademik başarı algısı ve öğrencilerin başarı durumlarına yaptıkları atıflar öğrenciler üzerinde hem bilişsel hem de duyuşsal etkilere sebep olabilmektedir. Nedensel çıkarsama kuramına göre bireylerin elde ettikleri sonuçların arkasında yatan nedenlere yaptıkları atıflar onların devamlılık göstermelerine, gelecekteki başarı beklentilerine, motivasyonlarına ve dolayısıyla gelecekte gösterecekleri akademik başarıya etki eden en önemli unsurlardır. Bu çalışmada Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi (AÜAÖF) öğrencilerinin başarı algıları ve başarı durumlarına yaptıkları nedensel yüklemeler hakkında derinlemesine bilgi edinmek hedeflenmiştir. Atıfların bağlama ve bireye özgü doğasından yola çıkarak bu çalışmanın önemi AÜAÖF öğrencilerinin eğitim süreçlerinde başarı ve başarısızlık algılarına yönelik atıflarını doğrudan onlardan öğrenmektir. Bu amaçla fenomenolojik bir yaklaşımla herhangi bir ön çıkarımda bulunmadan öğrencilerle bağlı bulundukları programda kendilerinin başarılı bulup bulmadıkları ve bunun arkasında yatan nedenlerin neler olduğu konusunda çoklu görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Bu atıfların ne derece sağlıklı ya da sağlıksız atıflar olduğu Weiner'ın nedensel çıkarsama kuramı çerçevesinde değerlendirilmiştir. Tespit edilen bulgulara göre başarı algısının kişiden kişiye göre değişkenlik gösterdiği, yapılan atıfların yükleme kuramı çerçevesinde yapılan araştırmaların bulgularıyla örtüştüğü ortaya çıkmıştır. Atıflardan yola çıkarak AÖF sistemi üzerine önerilerde bulunulmuştur Learners' perception of success and their achievement attributions have both cognitive and affective consequences on learners' performance. According to attribution theory, the interpretations of the causes of outcomes by individuals have been identified as the most significant factors influencing individual's persistence, expectancy of future success, motivation, and in return, academic achievement. This study aims to get detailed information about Anadolu University Open Education Faculty (AUOEF) students' perception of success and causal attributions related to their performances. With respect to attributions' context and individual specific nature, this study is significant as it aims to gather information related to attributions for perceived success directly from the students themselves. For this reason, without making any presumptions multiple open-ended interviews were conducted with the students on their perception of success and causal attributions with a phenomenological approach. The extent to which these attributions are healthy or unhealthy was examined according to Wiener's attributional model of achievement motivation. According to the findings it was revealed that perception of success varies from individual to individual and the attributions are similar to those ones in many other attribution studies in the literature. Based on the attributions of the participants, some suggestions were made for open education system
Kaynak
Eğitimde Nitel Araştrımalar DergisiCilt
5Sayı
1Bağlantı
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpZME16Z3dNQT09https://hdl.handle.net/11421/11470
Koleksiyonlar
- Makale Koleksiyonu [195]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3512]