Fotoğraflarla Siyasal Propaganda: 21 Temmuz 2007 Tarihli Gazetelerde Siyasi Partilerin Propaganda Amaçlı İlanlarında Kullandıkları Fotoğraflardaki Söylemler
Özet
Fotoğraf XIX. yüzyılın önemli buluşlarından olduğu kadar çağımızın en çok kullanılan iletişim araçlarındandır. Fotoğrafın kullanıldığı alanlardan biride siyasi propaganda ilanlarıdır. 22 Temmuz 2007 seçimleri öncesinde de siyasi partiler propaganda ilanlarında fotoğrafı kullandılar. Bu makalede, 21 Temmuz 2007 tarihli ulusal basında yeralan siyasi parti ilanları incelenmiştir. Fotoğrafta kullanılan nesnelerin düzenlenişi verilmek istenen mesaja uygun mudur? Bu amaçla fotoğraflar göstergebilimsel bakışla okunmaya çalışılmıştır. Evren siyasal partilerdir. Örneklem olarak, seçime katılıp parlamentoda grup kuran siyasi partiler alınmıştır. Siyasi propaganda ilanları amacıyla hazırlanmış olan yazılı mesaj destekli fotoğrafik görüntüler, sanatsal anlayışla hazırlanmış görüntüler değillerdir. Fotoğraflarda meslekler ön plana çıkarılsa da, tüm meslek sahiplerine, cinsiyet ön planda olsa da karşı cinse de mesaj aynı anlamda ulaşmalıdır ki diğerleri kendi yaşam sınırları dışındaki dünyayı da hissederek gerçek mesajı alabilsin. Her Partinin propaganda ilanlarında fotoğraf ile metin birlikte bir öykü oluşturmuştur. Okuyucu sunulan bu öyküde kendine bir rol bulmak ister. Hangi öykü içindeki rolü kendine daha uygun buluyorsa gerçek öykü o dur. Kendini anlatana daha yakın durur. O nedenledir ki görüntülerin seçmenin dünyasıyla ya uyum sağlaması ya da gelecek için düşlediklerini göstermesi gerekir. Bu anlamda, kullanılan fotoğrafların geçmişi anımsatma güçleri kadar geleceği düşletebilme güçleri de önemsenmelidir. Photograph, which has a power to convince, can be used as a political propaganda tool. Before ‘July 22, 2007 Elections’, the political parties used photographs in their propaganda advertisements. In this article, advertisements of political parties which took part in the national press on July 21, 2007 were examined. Is the composition of the objects which are used in the photograph suitable for the aimed message? For this reason, the photographs were read from a semiotic point of view. ‘Population’ is the political parties. On the other hand, the ‘sample’ consists of the political parties which attended to the election and constituted groups in the parliament. Photographs have discourses which can be understood by any people who belong to different segments. Although the professions or gender are emphasized in the photographs, the messages should reach all the careerists or opposite sex with the same meaning, so the others can get the real message by feeling the world outside them. The photograph and the text together constitute a story in each party’s propaganda advertisements. Therefore the images should be in a harmony with the voter’s world or should show the voter’s dreams about the future.
Kaynak
İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi DergisiCilt
2008Sayı
32Bağlantı
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/T0RVMU16RXg=https://hdl.handle.net/11421/11493
Koleksiyonlar
- Makale Koleksiyonu [195]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3512]