Eğim Kavramının Gerçekçi Matematik Eğitimi Yaklaşımı Altında Matematikleştirilme Süreci
Özet
Bu çalışmada Gerçekçi Matematik Eğitimine dayalı olarak desenlenen öğretim sürecinde sekizinci sınıf öğrencilerinin eğim kavramını matematikleştirme süreçlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Desen tabanlı bu araştırmanın katılımcıları, ön koşul bilgilere yönelik olarak hazırlanan açık uçlu testin sonuçlarına göre amaçlı örneklem yolu ile seçilmiştir. Araştırmanın verileri, açık uçlu test, araştırmacı günlüğü, bireysel ve grup çalışma kâğıtları ile katılımcılarla öğretim boyunca birebir gerçekleştirilen üçer klinik görüşmeden elde edilmiştir. Eğimin başlangıç kavramsallaştırmalarının öğretim sürecine yansıtılmasına fırsat veren bağlamlar ortaya konmuştur. Eğimin bir oran olarak kavramsallaştırılması süreci informal olarak edinilen doğrusal sabitlik kavramsallaştırmasına dayanak yaratma gereksinimi ile başlamıştır. Ardından eğimi ölçme gereksinimi ile gelişim göstermiştir. Eğimin geometrik oran temsilinin koordinat düzleminde yansıtılması yoluyla aynı zamanda cebirsel bir oran oluşunun öğrenciler tarafından keşfedilmesi sağlanmıştır. Ortaya konan öğretim temsiller arası anlamlı geçişlerde matematikleştirmenin önemini ortaya koymuştur. Ayrıca öğrenciler tarafından geliştirilen dik üçgen modelinin gelişimi üç aşamada olmuştur: (i) duruma bağlı olarak yorumlamaya yarayan bir araç, (ii) eğimin hesaplanmasında kullanılan henüz fiziksel olarak ortaya konulma gereği duyulan bir araç (iii) fiziksel olarak ortaya konulma gereği duyulmayan bilişsel bir araç. The aim of this study is to analyze eight grade students' mathematizing processes of the concept of slope in light of the teaching process designed based on Realistic Mathematics Education. Participants of this design based research study were chosen via purposeful sampling in accordance with results of an open-ended test intended for prerequisite information before design teaching-learning environment. Survey data was acquired from open-ended test, researcher log, individual and group study papers and clinical interviews. Contexts, which provide opportunities to reflect preliminary conceptions of slope to teaching process are revealed. Conceptualization process of slope as ratio started with the need to be base of informal linear constant. Then it develops with the need of measurement of slope. Students reinvent that the slope is also an algebraic ratio by reflecting geometric ratio representation to coordinate plane. Designed teaching in this study was revealed that mathematization is important in transition among representations. Development of right triangle model occurred in three phases: (i) a context-dependent interpretive tool, (ii) a physical tool used to calculate the slope, (iii) a cognitive tool that that is no longer needed to be represented physically.
Kaynak
Hacettepe Üniversitesi Eğitim FakültesiCilt
32Sayı
1Bağlantı
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpNNU1URXpNdz09https://hdl.handle.net/11421/15349
Koleksiyonlar
- Makale Koleksiyonu [147]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3512]