Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorYeşilmen, Nesrin
dc.contributor.authorSevim, Cemalletin
dc.date.accessioned2019-10-20T19:32:19Z
dc.date.available2019-10-20T19:32:19Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TVRrNU1EY3pNdz09
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11421/18423
dc.description.abstractAdinkra Sembollerinin çıkışı bugün Fildişi Sahili olarak bilinen eski Gyaman Krallığına dayanmaktadır. Adinkra sembolleri Asante kültürünün atasözlerini, felsefesini ve hayata bakış açısını iletmektedir. Dekoratif amaçlı kullanılan semboller daha çok kumaş baskısı olarak tercih edilmiştir. Geleneksel bir yapı taşıyan bu semboller zamanla yöresel olmaktan çıkmış dünyanın birçok yerinde farklı alanlarda kullanılmıştır. Bu sembolleri kıyafetlerde, takılarda, günlük kullanım eşyalarında görmek mümkündür. Semboller her ne kadar dekoratif amaçlı kullanılıyor gibi görünse de hayata bakış açısı ve çevre ile ilgili önemli mesajlar barındırmaktadır. Sembollerin etkili olduğu alanlardan biri de seramik sanatıdır. Bu çalışmada ise Gana Kültürüne ait bu semboller araştırılarak, seramik sanatına yansımaları incelenmiş olup Adinkra sembollerini kullanan seramik sanatçılarından örnekler verilmiştir.en_US
dc.description.abstractThe appearance of Adinkra symbols dates back to Gyaman Kingdom which is known as Ivory Coast today. Adinkra symbols has passed on the proverbs, philosophy and perspectives of lige of Asante culture. Symbols which have been used decoratively are preffered more as fabric printing. These symbols which have a traditional construction lost their regional meaning and used in different areas in various parts of the world. It is possible to see these symbols on clothing, jewelery and daily usage products. Although these symbols are seen as they are used decoratively, they have important messages about perspective of life and environment.One of the areas in which these symbols are effective is the art of ceramics. In this research, these symbols which belong to Ghanaian culture will be disscussed by analyzing their reflection on the art of ceramics and giving examples from the works of ceramics artists who use Adinkra symbols.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectSanaten_US
dc.titleAdinkra Sembollerinin Seramik Sanatında Kullanılmasıen_US
dc.title.alternativeThe Use of Adinkra Symbols in Ceramic Arten_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalSanat Yazılarıen_US
dc.contributor.departmentAnadolu Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Seramik Bölümüen_US
dc.identifier.volume0en_US
dc.identifier.issue33en_US
dc.identifier.startpage417en_US
dc.identifier.endpage425en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US]


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record