Yaratıcı Zıt Düşünme Tekniğinin (YAZID) Sosyal Geçerliği
Özet
Bu araştırma, YAZID'ın öğrenci algılarına göre etkililiğini ve sosyal geçerliğini belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın örneklemi Eskişehir'deki üç devlet okulunda eğitim gören, 6., 7. ve 8. sınıf düzeyindeki 307 öğrenciden (15 şube) oluşmaktadır. Düşünme eğitimi dersinde, YAZID tekniğine göre her biri bir temayı ele alan dört ders yapıldıktan sonra, YAZID öğrenci memnuniyet ölçeği uygulanmış ve öğrencilerin YAZID'ın kullanımı hakkındaki algıları araştırılmıştır. Elde edilen bulgular YAZID'ın öğrenciler tarafından kabul gören ve etkili olduğu düşünülen bir teknik olduğunu göstermektedir. Ölçek maddelerinin tamamı ölçüt değer olan "4"'ün üzerinde puanlanmış ve ortalamalar arasındaki farklar istatistiksel olarak büyük çoğunlukla anlamlı bulunmuştur. Sınıf düzeyi arttıkça öğrencilerin memnuniyet algılarının da arttığı görülmüştür. Ortalamalar arası farka ilişkin en büyük etki yüklüğü 8. Sınıflarda bulunmuştur. Araştırma bulguları YAZID tekniğinin sosyal geçerliğinin yüksek olduğunu ortaya koymuştur. The CREACT is a creativity technique used to develop creative thinking. In the current study the social validity of the CREACT was investigated in thinking skills lessons. The research participants included 307 students who were attending 6th, 7th, and 8th grades in three schools in Eskisehir, Turkey. Four lesson plans were developed using the CREFenACT for thinking skills courses. Each lesson included a focus concept. The research lasted four weeks with one concept each week. Students were guided by the CREACT form to analyse and discuss the concepts to produce new ideas. A questionnaire was administered to students at the end of four weeks of CREACT instruction to find out students' perceptions about the use of CREACT in teaching thinking skills. The results showed high satisfactions with the use of the CREACT. Students' ratings were found significantly higher than the criteria of 4 (agreement). Eighth graders rated the questionnaire items the highest compared to the other grades. Findings show strong evidence in terms of the social validity or student acceptability of the CREACT.
Kaynak
Türk Üstün Zeka ve Eğitim DergisiCilt
6Sayı
2Bağlantı
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpFMk16QXdNQT09https://hdl.handle.net/11421/22810