Öğretmen Adaylarının Bakış Açısıyla Adalet Değeri
Özet
İnsanlar gereksinimlerini karşılamak ve çeşitli tehlikelerden korunabilmek amacıyla yaşamlarını bir toplum içinde sürdürme gereksinimi duymuşlardır. Toplumsal yaşam ise birtakım kuralları zorunlu kılmaktadır. Bu toplumsal kurallar içinde yaptırım gücü en yüksek olan hukukun yansıttığı adalet aynı zamanda ahlaki bir değerdir. Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının adalet değerine ilişkin algılarını ve adalet değerinin kazandırılmasına ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın verileri açık ve kapalı uçlu sorulardan oluşan veri toplama aracı ile toplanmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 2016-2017 bahar döneminde bir devlet üniversitesinde öğrenim gören Okulöncesi Öğretmenliği, Sınıf Öğretmenliği ve Sosyal Bilgiler Öğretmenliği programlarına devam eden 3. sınıfta öğrenim gören öğretmen adayları oluşturmaktadır. Verilerin analizinde betimsel istatistik, ki-kare ve içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının adaleti hakkaniyetli davranmak ve haklı ile haksızı birbirinden ayırmak biçiminde ele aldıkları görülmüştür. Öğretmen adayları tarafından adalete ilişkin olarak oluşturulan metaforlar düzenleyici, denkleştirici, dağıtıcı, hakkaniyet, toplumsal ve adaletsizlik duygusu kategorileri altında toplanmıştır. Yapılan ki-kare analizinde verilen değişkenlerle oluşturulan kategoriler arasında ilişki bulunmamıştır. Öğretmen adaylarına göre adalet değerinin kazandırılmasında öğretmenlerin davranışları ve öğretme-öğrenme süreci önem taşımaktadır. Öğretmenlerin öğrencilere eşit davranması adalet değerinin kazandırılmasında önemli görülmüştür. Öğretmen adayları adalet değerinin kazandırılmasında en fazla drama yöntemini önemserken, süreçte örnek olaylardan yararlanılması gerektiğini vurgulamaktadır. Human beings need to live in a society to meet necessities and protect themselves from various dangers. Society life makes them obey some rules which regulate the daily life. Law is the most important tool which reflects justice to the social life. Justice reflected by the law is also a moral value. The main purpose of the present study is to determine preservice teachers’ views regarding the value of justice, and how they will teach justice in their professional life. Survey model was used in the study. Data of the study were collected through a questionnaire which consists of open ended and closed ended questions. Participants of the study were third grade pre-service teachers attending programs in Preschool Education, Primary School Education and Social Studies Education in a state University in 2016-2017 spring term. Descriptive statistics, chi-square test, and content analysis were used to analyze data. Results of the research revealed that pre-service teachers define justice as being fair and discriminating between right and wrong. Metaphors created by teacher candidates for justice were grouped under categories of regulatory, counterbalance, distribution, fairness, social and sense of injustice. In the Chi-Square analysis, there was no statistically significant relationship between the variables and created categories. Pre-service teachers stated that teachers’ behaviors and teaching-learning process are important in teaching the value of justice. While teacher candidates recommended most drama method for teaching the value of justice, they emphasized that case studies should be taken into account in the process.
Kaynak
Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri DergisiCilt
9Sayı
16Bağlantı
http://doi.org/10.23863/kalem.2019.120https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TXpReE5qRXhNUT09
https://hdl.handle.net/11421/23719