Evaluation of Teachers’ Views on School Managers’ Classroom Supervision
Özet
In this study, it is aimed to evaluate teachers' opinions on school principals’ classroom supervision task in schools. The study group of this research in which phenomenological model among qualitative research methods was used consists of 8 teachers working in Tepebaşı district in Eskişehir and chosen by means of convenient sampling among purposeful sampling methods. The data obtained using semi-structured interview technique were analyzed using descriptive and content analysis techniques. The results indicate that teachers used metaphors such as "waste, dinosaur, torture, divine comedy, yield meter, Tüvtürk periodical vehicle examination, tea spoon in the glass of someone who does not use any sugar, and detective". Most of the teachers stated that the school principal's role in the course supervision process should be guiding. It was found that none of the teachers thought that school principals could effectively perform their supervisory roles. The results also show that teachers appreciated the application in terms of its effectiveness since it motivated teachers to be prepared for the lessons, to be planned, programmed, to transfer their experience, and to take responsibilities. On the other hand, it was mostly criticized for the unnecessary paperwork, favoritism and discrimination, stress, and reaching wrong judgments due to lack of time. In addition, the majority of the teachers stated that the course supervision should be done by the teachers of the field at issue. In the study, it was concluded that the teachers who do not evaluate the classroom supervision process performed by school administrators as professional do not consider the supervision process as necessary. In general, the study suggests that the supervision should be done by individuals who have a modern understanding of supervision and who are experts in guidance and counseling. Bu çalışmada, okul müdürlerinin okullardaki ders denetim görevine ilişkin öğretmen görüşlerini değerlendirmek amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim (fenomenoloji) deseninin kullanıldığı bu araştırmanın çalışma grubunu, amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi ile belirlenen Eskişehir ili Tepebaşı ilçesinde görev yapan 8 öğretmen oluşturmaktadır. Yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak elde edilen veriler, betimsel analiz ve içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenlerin ders denetimine ilişkin olarak " fuzuli, dinozor, işkence, ilahi komedya, verim ölçer, Tüvtürk araç muayenesi, şeker kullanmayan birinin bardağındaki çay kaşığı, dedektiflik" gibi metaforlar kullandıkları görülmüştür. Öğretmenlerin çoğu, ders denetim sürecinde okul müdürünün rolünün rehberlik etme yönünde olması gerektiğini belirtmişlerdir. Tüm öğretmenlerin okul müdürlerinin denetim rollerini etkili bir şekilde sergileyemediklerini düşündükleri tespit edilmiştir. Ders denetimlerinin derse hazırlıklı gelme-planlı, programlı olma, tecrübe aktarımı, sorumluluk kazanma açısından kendilerine katkısının olduğu belirlenmiş, gereksiz evraklar, kayırma ve ayrımcılık, stres, zaman yetersizliğinden kaynaklı yanlış yargılara ulaşma gibi olumsuz etkiler de yarattığı öğretmenler tarafından ifade edilmiştir. Ayrıca öğretmenlerin çoğunluğu ders denetimlerinin zümre öğretmenleri tarafından yapılması gerektiğini belirtmişlerdir. Araştırmada okul yöneticilerince gerçekleştirilen sınıf içi denetim sürecini profesyonel olarak değerlendirmeyen öğretmenler denetimi bu haliyle gerekli görmedikleri sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenleri sınıf içerisinde denetleyecek kişilerin çağdaş denetim anlayışına sahip, rehberlik ve danışmanlık konularında uzman kişilerin olması bu araştırmanın genel önerisidir.
Kaynak
Turkish Online Journal of Qualitative InquiryCilt
10Sayı
4Bağlantı
http://doi.org/10.17569/tojqi.624748https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TXpNNU56YzRPQT09
https://hdl.handle.net/11421/23735