Öğretmen Adaylarının Gelişmeleri Kaçırma Korkusu (FoMO) Düzeyleri ve Siberaylaklık Davranışları Arasındaki İlişki
Özet
Bu çalışmanın amacı; öğretmen adaylarının gelişmeleri kaçırma korkusu (FoMO) düzeyleri ile bilgisayar laboratuvarında gerçekleştirdikleri siberaylaklık davranışlarının belirlenmesi ve aralarındaki ilişkinin incelenmesidir. Çalışma betimsel tarama modeline dayalı olarak gerçekleştirilen, nicel bir araştırmadır. Bu kapsamda veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu, Gökler, Aydın, Ünal ve Metintaş (2016)’ın Türkçeye uyarlamış olduğu “Gelişmeleri Kaçırma Korkusu Ölçeği (GKKÖ)” ve Yaşar (2013)’ın güncelleme çalışmasını yaptığı “Siberaylaklık Etkinlikleri Ölçeği (SEÖ)” kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Anadolu Üniversitesi, Fırat Üniversitesi ve Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Fakültelerinde öğrenim gören öğretmen adayları oluşturmaktadır. Örneklemin seçiminde uygun örnekleme yöntemi kullanılmış olup, bu üniversitelerden kendilerine çevrimiçi ortamda gönderilen formu gönüllü olarak dolduran 79 kadın 62 erkek toplam 141 öğretmen adayı çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır. Elde edilen veriler üzerinde bağımsız örneklemler t-testi, bağımsız örneklemler için tek faktörlü anova, basit korelasyon ve basit doğrusal regresyon testleri gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre öğretmen adaylarının gelişmeleri kaçırma korkusu düzeyleri orta seviyededir ve cinsiyete göre farklılaşmamaktadır. Ayrıca öğretmen adaylarının siberaylaklık seviyeleri ortalamanın üzerindedir ve cinsiyete göre farklılaşmaktadır. Öğretmen adaylarının siberaylaklık ve gelişmeleri kaçırma korkusu düzeyleri öğrenim gördükleri üniversiteye göre farklılaşmamaktadır. Ek olarak öğretmen adaylarının gelişmeleri kaçırma korkusu düzeyleri ile sosyal siberaylaklık davranışları arasında anlamlı bir ilişki vardır. Gelişmeleri kaçırma korkusu, sosyal siberaylaklık davranışının anlamlı bir yordayıcısıdır. The aim of this study is to determine teacher candidates’ level of fear of missing out (FoMO) and cyberloafing behaviors which they perform in the computer lab and examine the relationship between them. The study is a quantitative research based on the descriptive survey model. In this context, personal information form, “Fear of Missing Out Scale” which is adapted Turkish by Gökler, Aydın, Ünal & Metintaş (2016) and “Cyberloafing Activities Scale” which is an updated scale by Yaşar (2013) have been used to collect data. These data collection tools have been entered an online form and data has been collected in this way. Convenience sampling method has been used for sampling. The population of the study consists of undergraduate teacher candidates studying at Faculty of Education of Anadolu University, Firat University and Necmettin Erbakan University. 62 male and 79 female, a total of 141 students from these universities who voluntarily filled out the online form constituted the sample. Independent samples t-test, one-way anova, simple/bivariate correlation and simple linear regression tests have been performed on the obtained data. According to the results of the study, teacher candidates' levels of fear of missing out are moderate and not differentiated by gender. Besides, cyberloafing levels of teacher candidates are on the moderate and differentiated by gender. The cyberloafing and fear of missing out levels of the teacher candidates are not differentiated according to the university they study. In addition, there is a significant relationship between teacher candidates' levels of fear of missing out and their social cyberloafing (cyberloafing for socialization) behaviors. Fear of missing out is a significant predictor of cyberloafing behavior for socialization.
Kaynak
Anadolu Journal of Educational Sciences InternationalCilt
9Sayı
1Bağlantı
http://doi.org/10.18039/ajesi.520825https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TXpBeU9UUTFOUT09
https://hdl.handle.net/11421/23760