Bıst100 Endeksinde Yer Alan İşletmelerin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Faaliyetleri Açısından Değerlendirilmesi
Özet
Günümüzde bir işletmenin finansal raporlarındaki verileri ve karlılığı, işletmenin sürdürülebilirliği için yeterli değildir. İç ve dış paydaşlar, işletmenin sosyal sorumluluk ve çevreye olan duyarlılıklarını da dikkate alarak, işletmenin sürdürülebilirliğini test etmek istemektedirler. İşletmelerin yıllık faaliyet raporu yayınlaması, raporda sosyal sorumluluk faaliyetlerine yer vermesi Kurumsal Yönetim İlkeleri gerekliliklerindendir. BIST100’deki işletmeler Kurumsal Yönetim İlkelerini uygulamakla sorumludur. Bu çalışmanın amacı BIST100 endeksinde yer alan işletmelerin web sayfalarının Kurumsal Sosyal Sorumluluk (KSS) uygulamalarına yer verip vermediklerinin incelenmesi ve yer veren işletmelerin web Sayfalarındaki KSS Başlıkları, KSS Projelerinin Sorumluluk Alanları, KSS Projelerinin Hedef Kitlesi ve KSS Projesi Türü bakımından araştırılmasıdır. Bu amaçla BIST100 endeksinde yer alan 100 işletmenin öncelikle faaliyet raporlarına bakılmış sonrasında ise kurumsal web sayfalarındaki KSS faaliyetleri incelenmiştir. Çalışmada içerik analizi yapılarak veriler toplanmış ve analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre 100 işletme arasından yalnızca 43 işletme hem faaliyet raporlarında hem de kurumsal web sayfalarında gerçekleştirdikleri KSS uygulamalarına yer vermektedir. Bu işletmeler KSS uygulamalarında hedef kitle olarak genellikle çocukları ve gençleri tercih etmişlerdir. KSS faaliyetlerinin uygulama alanı ise en çok eğitim olarak belirlenmiştir. KSS uygulama türü olarak işletmeler genellikle gönüllülük, hayırseverlik ve sponsorluk türlerini tercih etmiştir. Amaca yönelik pazarlama ise en az tercih edilen KSS uygulama türü olmuştur. Yapılan çalışmanın sonucunda BIST100 endeksinde yer alan ve kurumsal olmaları beklenen işletmelerin toplum nazarında kurumun bilinirliliğini, saygınlığını ve güvenilirliğini arttırmaya yarayan Kurumsal Sosyal Sorumluluk faaliyetlerini topluma duyurmak için etkili bir iletişim aracı olan web sayfalarında yeteri kadar yer vermedikleri belirlenmiştir. Nowadays, profitability of a business in its financial reports is not sufficient for the sustainability of the business. Internal and external stakeholders want to test the sustainability of the business by taking into account the company's social responsibility and environmental awareness. It is among the requirements of the Corporate Governance Principles that the companies publish their annual activity reports and include social responsibility activities in the report. The companies listed in BIST100 index are responsible for implementing the Corporate Governance Principles. Accordingly, the aim of this study was to examine the corporate web pages of the companies included in the BIST100 index in terms of Corporate Social Responsibility (CSR) practices. For this purpose, 100 companies in BIST100 index were firstly reviewed based on their activity reports and then corporate web pages were examined in terms of CSR projects. Data were collected and analyzed using content analysis method. According to the results of the study, only 43 companies among 100 companies have included CSR practices in both activity reports and corporate web pages. These businesses have generally chosen children and young people as the target group for CSR applications. CSR implementations were mostly carried out in the field of education. In CSR applications, most of the businesses preferred volunteering, philanthropy and sponsorship activities. On the other hand, it has been found that Cause Related Marketing (CRM) is the least preferred CSR application among those companies. As a result of the study, it has been determined that the businesses which are expected to be institutionalized in BIST100 index are not using the web pages effectively as an effective way to publicize their Corporate Social Responsibility activities that increase the awareness, respectability and reliability of the company in the society.
Kaynak
Turkish Studies - Economics, Finance, PoliticsCilt
14Sayı
3Bağlantı
http://doi.org/10.29228/TurkishStudies.23307https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TXpReE5qYzBOQT09
https://hdl.handle.net/11421/23794