dc.contributor.author | Sebik, Ceylan | |
dc.date.accessioned | 2021-03-30T08:09:35Z | |
dc.date.available | 2021-03-30T08:09:35Z | |
dc.date.issued | 2020 | en_US |
dc.identifier.issn | 1300-8811 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11421/25682 | |
dc.description.abstract | In this study, the aim is to reveal the application results of the visual arts course performed with Outdoor Education (AHE). In
line with this aim, learning process has been observed within the context of visual communication, visual criticism and
cultural awareness, which are the main learning areas of visual arts teaching. The research was performed for six weeks in
visual arts course with 5th grade middle school students. A total of 21 students, focused on 8 of them, were included in the
study. In the study, which is performed through qualitative research design, the findings obtained after the descriptional
analysis of the data collected through documents, observations and interviews, have been associated with the field literature
and interpreted. Themes obtained within the context of the findings are: visual expression, critical expression and cultural
expression. Positive results of the research findings have been found in the level of learning areas. It is believed that the
study will contribute to the field by providing an example of an experience-based course to teachers, who want to apply AHE
(Outdoor Education), and by providing resources to a new and interesting topic in national literature. | en_US |
dc.description.abstract | Bu araştırmada, Açık Havada Eğitim (AHE) ile gerçekleştirilen Görsel Sanatlar Dersi’nin uygulama sonuçlarının ortaya
konulması amaçlanmıştır. Belirtilen amaç doğrultusunda görsel sanatlar öğretiminin temel öğrenme alanları olan görsel
iletişim, görsel eleştiri ve kültürel bilinç bağlamında öğrenme süreci gözlemlenmiştir. Araştırma ortaokul 5. sınıf öğrencileri ile
görsel sanatlar dersinde altı hafta süresince gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında sekizi odak olmak üzere toplam 21
öğrenci yer almıştır. Nitel araştırma deseni ile çalışılan araştırmada; doküman, gözlem ve görüşme yoluyla toplanan verilerin
betimsel analizi sonrasında elde edilen bulgular alanyazın ile ilişkilendirilerek yorumlanmıştır. Araştırmanın bulguları
kapsamında elde edilen temalar: Görsel ifade, eleştirel ifade ve kültürel ifade olarak belirlenmiştir. Araştırma bulguları
doğrultusunda elde edilen sonuçlara göre Görsel Sanatlar Dersi’nin açık havada eğitim etkinlikleri ile uygulanması sonucunda
öğrenme alanları düzeyinde olumlu yansımaları tespit edilmiştir. AHE’yi uygulamak isteyen öğretmenlere deneyime dayalı bir
ders örneği sunarak alana katkı sunacağı düşünülmektedir. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.relation.isversionof | 10.24106/kefdergi.4165 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Görsel Sanatlar Öğretimi | en_US |
dc.subject | Aktif Öğrenme | en_US |
dc.subject | Açık Havada Eğitim Etkinliği | en_US |
dc.title | Görsel sanatlar dersi için açık havada eğitim deneyimi | en_US |
dc.title.alternative | Outdoor education experience for the visual arts course | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Kastamonu Education Journal | en_US |
dc.contributor.department | Anadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü | en_US |
dc.identifier.volume | 28 | en_US |
dc.identifier.issue | 4 | en_US |
dc.identifier.startpage | 1817 | en_US |
dc.identifier.endpage | 1838 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |
dc.contributor.institutionauthor | Kıratlı, A. Dilek | |