Yazar "Batu, Emine Sema" için listeleme
-
Annelerin sunduğu eşzamanlı ipucuyla öğretimin gelişimsel yetersizliği olan çocuklarına bağcık bağlama becerisinin öğretimi üzerindeki etkililiği
Güneş, Naime (Anadolu Üniversitesi, 2012)Bu araştırmanın temel amacı, annelerin eşzamanlı ipucuyla öğretimi kullanarak gelişimsel yetersizliği olan çocuklarına bağcık bağlama becerisini öğretmelerini değerlendirmektiL Araştırma iki ana amaç etrafında toplanmıştır: ... -
Bir ilkokuldaki öğretmenlerin kaynaştırma uygulamaları hakkında görüşleri
Yılmaz, Engin (Anadolu Üniversitesi, 2015)Bu araştırmada, Eskişehir ili Tepebaşı ilçesindeki bir ilkokuldaki öğretmenlerin kaynaştırma uygulamaları hakkındaki görüşlerinin ortaya konması amaçlanmıştır. Çalışmanın verileri yarı-yapılandırılmış görüşme tekniğine ... -
Bir ilköğretim okulu ve iş okulunda çalışan okul yöneticisi ve öğretmenlerin zihin engelli bireylerin işe yerleştirilmelerine ilişkin görüşleri
Gündoğdu, Ayhan (Anadolu Üniversitesi, 2010)Bu araştırmanın amacı, okul yöneticileri ve öğretmenlerin zihin engelli bireylerin işe yerleştirilmelerine ilişkin görüş ve önerilerini belirlemektir. Araştırma Eskişehir ili Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı Av. Lütfi ... -
Bir okul öncesi eğitim sınıfındaki kaynaştırma uygulamalarının özel eğitim danışmanlığı desteğiyle iyileştirilmesi : bir eylem araştırması
Batu, Emine Sema; Odluyurt, Serhat; Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Özel Eğitim Anabilim Dalı (Anadolu Üniversitesi -Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)Bu araştırma, Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) olan bir çocuğun kayıtlı olduğu bir okul öncesi sınıfındaki kaynaştırma uygulamalarının özel eğitim danışmanlığı (ÖED) desteğiyle iyileştirilmesinin amaçlandığı bir eylem ... -
Caregiver-delivered home-based instruction using simultaneous prompting for teaching home skills to individuals with developmental disabilities
Batu, Emine Sema (2008)It is very important for individuals with all kinds of developmental disabilities to learn skills in order to be independent at home. The purposes of the study were twofold; (1) to examine the effectiveness of caregiver-delivered ... -
Caregiver-Delivered Home-Based Instruction Using Simultaneous Prompting for Teaching Home Skills to Individuals with Developmental Disabilities
Batu, Emine Sema (Council Exceptional Children, 2008)It is very important for individuals with all kinds of developmental disabilities to learn skills, in order to be independent at home. The purposes of the study were twofold; (1) to examine the effectiveness of caregiver-delivered ... -
Comparing Video Modeling and Graduated Guidance together and Video Modeling alone for Teaching Role Playing Skills to Children with Autism
Akmanoğlu, Nurgül; Yanardağ, Mehmet; Batu, Emine Sema (Council Exceptional Children, 2014)Teaching play skills is important for children with autism. The purpose of the present study was to compare effectiveness and efficiency of providing video modeling and graduated guidance together and video modeling alone ... -
Çocuğu ilköğretim kademesinde kaynaştırma uygulamalarına devam eden anne-babaların kaynaştırmaya ilişkin görüş ve beklentileri
Yigen, Sibel (Anadolu Üniversitesi, 2008)Bu araştırmanın genel amacı, çocuğu ilköğretim kademesinde kaynaştırma uygulamalarına devam eden anne-babaların; kaynaştırma uygulamalarına ilişkin görüş ve beklentilerini belirlemektir. Araştırma, 28 anne-babanın katılımıyla ... -
Determining the Opinions of Preschool Teachers Regarding Inclusion
Batu, Emine Sema; Odluyurt, Serhat; Alagözoğlu, Ezgi; Cattlk, Melih; Şahin, Şerife (Ankara University, Fac Educational Sciences, 2017)The general purpose of this study was to determine the opinions of preschool teachers about inclusion. Participants were 45 preschool teachers from 8 preschools who had students with special educational needs in their ... -
Effectiveness of mother delivered simultaneous prompting taught by visual support on teaching chained skills to their children with autism [Görsel destek ile ögretilen eşzamanli ipucuyla ögretimin annelerin otizmli çocuklarina beceri ögretmelerindeki etkililigi]
Batu, Emine Sema; Aksoy, Funda Bozkurt; Öncül, Nuray (Turkish Education Association, 2014)Only teaching in schools is not enough for individuals with developmental disabilities for them to be independent in the society. For this reason, the present study has four purposes(a) Can the mothers implement simultaneous ... -
The effectiveness of progressive time delay on teaching pedestrian skill to individuals with intellectual disability
Anadolu Üniversitesi; 0000-0003-1538-197X; Ağrı, Kübra; Batu, Emine Sema (Ankara Üniversitesi, 2020)The purpose of the study was to examine the effectiveness of progressive time delay teaching method on teaching a pedestrian skill to individuals with intellectual disabilities. The study was conducted with three participants ... -
Effectiveness of the Turkish Version of "First Step to Success Program" in Preventing Antisocial Behaviors
Diken, İbrahim Halil; Cavkaytar, Atilla; Batu, Emine Sema; Bozkurt, Funda; Kurtilmaz, Yıldız (Turkish Education Assoc, 2011)The purpose of this study was to examine the effectiveness of the Turkish version of the First Step to Success (TFSS) early intervention program on problem behaviors, social skills, and academic competence of at-risk ... -
Effects of Teaching Simultaneous Prompting through Visual Supports to Parents of Children with Developmental Disabilities
Batu, Emine Sema (Council Exceptional Children, 2014)The present study was designed to examine the effectiveness of visual supports on teaching simultaneous prompting procedure to mothers to provide home-based instruction to their children with developmental disabilities. ... -
Eskişehir ilindeki özel anaokullarında çalışan eğiticilerin okulöncesi dönemde kaynaştırma ile ilgili görüşleri
Bozarslan Malkoç, Bahar (Anadolu Üniversitesi, 2010)Bu araştırmanın amacı, özel anaokullarında çalışan eğiticiterin okul öncesi dönemde kaynaştırmaya ilişkin görüşlerini incelemektir. Araştırma gönüllü olarak katılan yirmi altı eğitici ile yürütülmüştür. Bu amaçla, nitel ... -
An Evaluation of the Views of Mental Retardation Practicum Students on Teaching Practicum
Ergenekon, Yasemin; Özen, Arzu; Batu, Emine Sema (EDAM, 2008)Undergraduate students who were pursuing towards a degree in mental retardation in the department of special education at Anadolu University were interviewed in the present study. Specifically, the interviews focused on ... -
Factors for the success of early childhood inclusion & related studies in Turkey
Batu, Emine Sema (2010)This paper was designed in two phases. The first phase determines the important aspects playing role in the successful early childhood inclusion. Based on related literature, teachers, school administrators, children with ... -
Farklı Branştan İlkokul Öğretmenlerinin Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı, Yasal Düzenlemeler ve Kaynaştırma Uygulamaları Hakkındaki Görüşleri
Yılmaz, Engin; Batu, Emine Sema (2016)Bu araştırmada, Eskişehir'deki bir ilkokuldaki öğretmenlerin Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP), yasal düzenlemeler ve kaynaştırma uygulamaları hakkındaki görüşlerinin ortaya konması amaçlanmıştır. Öğretmenlerin ... -
First step to success - a school/home intervention program for preventing problem behaviors in young children: Examining the effectiveness and social validity in Turkey
Diken, İbrahim Halil; Cavkaytar, Atilla; Batu, Emine Sema; Bozkurt, Funda; Kurtyilmaz, Yıldız (2010)This study examined the effectiveness of the First Step to Success (FSS) early intervention program for preventing antisocial behavior in Turkey. Participants included 24 students, their teachers and parents from four K-8 ... -
Gelişim Geriliği Olan Çocuğa Sahip Ailelerin Sosyo-Ekonomik ve Demografik Özellikleri Arasındaki İlişkiler
Gelişim geriliği olan çocuğa sahip ailelerinin sosyo-ekonomik ve demografik özellikleri gelecekteki hizmetlerin planlanmasına önemli bilgiler sağlar. Bu çalışmanın amacı, ailelerin sosyo-ekonomik ve demografik özelliklerinin ...