Collaboration and self-exploitation in the shared discourse of profession among industiıal design students
Künye
Kaygan, P. (2018). Collaboration and self-exploitation in the shared discourse of profession among industiıal design students. Sanat ve Tasarım Dergisi, 8 (1), 2-19.Özet
The article explores 91 senior industrial design students’ expectations and dreams regarding
collaborative work relations and environments in design offices. The shared discourse among
students reveals the anticipation of an unconventional work culture based on working collectively, which is depicted as egalitarian, informal, relaxed and pleasurable as opposed to the formal, hierarchical and therefore unfavourable environments and relations perceived to be prevalent in traditional organisations. Drawing on the implications of this anticipation, the article shows how the enthusiasm for collaboration can lead to a blurring of the boundaries between work and social life, by inviting pleasurable work, yet normalising poor work/life balance of designers simultaneously. Bu makale, 91 üçüncü ve dördüncü sınıf endüstriyel tasarım öğrencisinin tasarım ofislerindeki
işbirlikçi çalışma ilişkilerine ve ortamına dair beklentileri ve hayallerini incelemektedir.
Öğrenciler arasında paylaşılan söylemde, geleneksel kurumlarda yaygın olduğu
düşünülen resmi, hiyerarşik ve sonuç olarak olumsuz olarak nitelendirilen ortam ve
ilişkilere kıyasla; birlikte çalışmaya dayalı eşitlikçi, gayrı resmi, rahat ve keyif veren diye betimlenen geleneksel olmayan bir çalışma kültürü beklentisi ortaya çıkmaktadır. Bu beklentiyi
derinlemesine analiz ederek bu makale, işbirliğine yönelik hevesin nasıl iş ve sosyal yaşam
arasındaki sınırların belirsizleşmesine yol açabileceğini, keyif veren çalışma koşulları sunarken,
aynı anda iş ve özel yaşam dengesinin zayıflamasını normalleştirdiğini göstermektedir.
Kaynak
Sanat ve Tasarım DergisiCilt
8Sayı
1Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/10082Koleksiyonlar
- Sayı: 14 (2018) [15]