dc.contributor.author | Ersoy, Ali | |
dc.date.accessioned | 2019-10-19T17:27:06Z | |
dc.date.available | 2019-10-19T17:27:06Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.issn | 1300-1337 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11421/14456 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada Türk öğretmen adaylarının Erasmus Programı’yla gittikleri ülkelerde
karşılaştıkları kültürel sorunları anlamak amaçlanmıştır. Araştırmada fenomenoloji deseni
kullanılmıştır. Araştırmaya 2008-2009 öğretim yılında Erasmus Programı’yla yurtdışına
giden altı öğretmen adayı katılmıştır. Odak grup görüşmesiyle toplanan verilere tematik
analiz uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, katılımcılar kültürü, insanın deneyimlerinden
öğrendiklerinin tümü olarak tanımlamıştır. Onlar kültürlerarası deneyimlerinde, İngilizceyi
etkili konuşamama, kültürel farklılık hissetme ve kültürel önyargılar konularında sorunlar
yaşamıştır. Bu sorunların çözümünde İngilizce konuşulan sosyal ortamlara katılma, kültürel
farklılıkların nedenlerini anlama ve kültürel önyargılarla mücadele etmede, kendi kültürünü
tanıtma ile farklı kültürleri tanıma gibi yollar izlenmiştir. Sonuç olarak, Erasmus Programı’na
katılan öğretmen adayları yabancı dil yeterliklerini geliştirme, kültürlerarası farkındalıklarını
arttırma ve önyargılarını ortadan kaldırma konularında duyarlılık kazandıklarını belirtmiştir.
Bu nedenle, öğrenci değişim programlarına daha fazla sayıda öğretmen adayının katılımının
teşvik edilmesinin uygun olduğu düşünülmektedir. | en_US |
dc.description.abstract | This study aims to understand the cultural problems of Turkish teacher candidates in the countries they visited through the Erasmus Program. Phenomenological research method was employed in this study. The participants of the study were six teacher candidates who went abroad through the Erasmus Program in the 2008-2009 academic year. Thematic analysis was employed in order analyze the data that were obtained through focus group interviews. At the end of the study, the participants defined culture as the whole of what individuals have learned from their individual experiences. During their time abroad, the participants encountered some problems regarding the issues of not being able to speak English effectively, cultural differences, and cultural bias in their cross-cultural experiences. Therefore they applied some strategies to cope with the problems they faced such as being present in English speaking environments, examining the reasons of cultural differences, and introducing their own culture to members of the host culture. In conclusion, the teacher candidates who participated in Erasmus Program stated that they experience helped them to understand how important learning foreign language is for professional development, increasing their cultural awareness and eliminating their bias. Hence more participation of teacher candidates in student exchange programs should be encouraged. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/closedAccess | en_US |
dc.subject | Cross-Cultural Experience | en_US |
dc.subject | Erasmus | en_US |
dc.subject | Multi-Cultural | en_US |
dc.subject | Student Mobility | en_US |
dc.title | Türk Ögretmen Adaylarinin Kültürlerarasi deneyimlerinde karşilaştiklari sorunlar: Erasmus degişim programi örnegi | en_US |
dc.title.alternative | Turkish teacher candidates' challenges regarding cross-cultural experiences: The case of Erasmus Exchange Program | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Egitim ve Bilim | en_US |
dc.contributor.department | Anadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi | en_US |
dc.identifier.volume | 38 | en_US |
dc.identifier.issue | 168 | en_US |
dc.identifier.startpage | 154 | en_US |
dc.identifier.endpage | 166 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US] |
dc.contributor.institutionauthor | Ersoy, Ali | |