Öğretmen Adaylarının Öz-Yeterlik Algıları
Özet
Bu araştırmanın amacı pedagojik formasyon sertifika programında öğrenim gören öğretmen adaylarının öz-yeterlik algılarının farklı değişkenler açısından incelenmesidir. Tarama modeline dayalı nicel bir araştırma olarak desenlenen çalışmada amaçsal örnekleme kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2013-2014 öğretim yılında Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Pedagojik Formasyon Sertifika Programında öğrenim gören 550 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Örneklem ise evren içinden araştırmaya oluşturmaktadır. Ölçme aracının eksik doldurulması nedeniyle 192 öğretmen adayının görüşleri araştırma kapsamında değerlendirilmiştir. Araştırmada veriler Tschannen-Moran ve Hoy (2001) tarafından geliştirilen, Çapa, Çakıroğlu ve Sarıkaya (2005) tarafından Türkçeye uyarlanan "Öğretmen Öz-yeterlik Ölçeği" ile toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde SPSS paket programı kullanılmış, yüzde, frekans, standart sapma ve aritmetik ortalama; gruplar arasındaki farklılığı gözlemleme amacına yönelik olarak tek yönlü varyans analizinden (ANOVA) ve t- testinden yararlanılmıştır. Tek yönlü varyans analizi ile ortaya çıkan farklılıkların hangi gruplar arasında olduğunu belirlemek amacıyla Tukey testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçları göz önüne alındığında, öğretmen adaylarının öz-yeterlik algılarının "yeterli" düzeyde olduğu; ancak "oldukça yeterli" düzeyinde olmadığı gözlemlenmektedir. Öğretmen adaylarının öz-yeterlik alt boyutları arasında anlamlı farklılık bulunmaktadır The aim of the study was to investigate the sense of self efficacy of preservice teachers with regard to different variables such as age, gender, branch, educational background and teaching experience. The study was designed as a quantitative survey method. In the study purposeful sampling method was used. The population of the study consisted of 550 preservice teachers who were trained in pedagogical certificate program in 2013-2014 academic year at Anadolu University Faculty of Education. The sample consisted of 245 preservice teachers who responded to the survey voluntarily. Because of incompletely-filled questionnaires, only 192 of them were taken into consideration during data analysis. The data were gathered via “Teacher Self-efficacy Scale” developed by TschannenMoran and Hoy (2001), and adapted to Turkish by Çapa, Çakıroğlu and Sarıkaya (2005). SPSS was used to analyze the data. Standard deviation, arithmetic mean, percentage, frequency one-way between-groups analysis of variance (ANOVA) and independent samples t-test were used to analyze the data. Tukey test was used to examine the sources of differences among the groups after significant ANOVA results. The findings of the study revealed that the sense of self efficacy among preservice teachers was at the level of “quite a bit”, but it was not at the level of a “great deal”. There were significant differences in the subdimensions of preservice teachers’ sense of self efficacy. That is, it was found that there was a significant difference between the sense of instructional strategy self-efficacy and student engagement self-efficacy
Kaynak
Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü DergisiCilt
0Sayı
23Bağlantı
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpVd01qTXhNUT09https://hdl.handle.net/11421/14497
Koleksiyonlar
- Makale Koleksiyonu [233]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3512]