Başlık için Engelliler Araştırma Enstitüsü listeleme
Toplam kayıt 154, listelenen: 53-72
-
Effects of video modeling on the instructional efficiency of simultaneous prompting among preschoolers with autism spectrum disorder
(Council for Exceptional Children, 2017)The purpose of the present study was to compare the effectiveness and efficiency of simultaneous prompting with and without video modeling in teaching food preparation skills to four participants with autism spectrum ... -
Eşzamanlı ipucuyla öğretim yönteminin otistik bir çocuğa İngilizce kelime öğretimi üzerine etkileri: Hedeflenmeyen bilgi öğretimi Yüzyılın İlk Yarısında
(2013)Bu araştırmada, eşzamanlı ipucuyla öğretimin otizmli bir çocuğa İngilizce kelimelerin Türkçe anlamlarını öğretmede etkili olup olmadığı incelenmiştir. Bununla birlikte araştırmada deneğin, öğretim bittikten bir, iki ve ... -
Etkinlikler içine gömülen sabit bekleme süreli öğretimin gelişimsel yetersizliği olan küçük çocuklara giysi isimlendirme becerisinin öğretimi üzerindeki etkililiği
(2011)Bu araştırmanın genel amacı, okulöncesi dönemdeki gelişimsel yetersizlik gösteren çocuklara etkinlikler içine gömülen sabit bekleme süreli öğretimin tek basamaklı becerilerin öğretiminde etkili olup olmadığını belirlemektir. ... -
Evaluation of language and listening skills of the children with hearing loss who use cochlear implants and hearing aids [Koklear implant ve işitme cihazi{dotless} kullanan işitme kayi{dotless}pli{dotless} çocuklari{dotless}n dil ve dinleme becerilerinin degerlendirilmesi]
(Gulhane Medical School, University of Health Sciences, 2012)Evaluation of language and listening skills of the children with hearing loss who use cochlear implants and hearing aids In this study it was aimed to evaluate language and listening skills of children who were using ... -
An Evaluation of the Views of Mental Retardation Practicum Students on Teaching Practicum
(EDAM, 2008)Undergraduate students who were pursuing towards a degree in mental retardation in the department of special education at Anadolu University were interviewed in the present study. Specifically, the interviews focused on ... -
An Examination of Balanced Literacy Instructional Model Implemented to Youths with Hearing Loss
(EDAM, 2011)Recently, the balanced literacy approach, a combination of whole language and skill development approaches has received attention in literacy instruction. The purpose of this school-based action research was to create a ... -
An Examination of the Relations among Social Support, Self-Efficacy, and Life Satisfaction in Parents of Children with Developmental Disabilities
(Turkish Education Assoc, 2018)The purpose of this research was to demonstrate the relationship among social support, self-efficacy, and life satisfaction perceived by parents of children who have developmental disabilities in early childhood (0-6 years) ... -
Exhibition project for "Grafist 13": 3D+1
(2010)Exhibition is one of the most conventional way of communication end educational mediums. Commercial exhibitions, thematic exhibitions, art exhibitions and collection exhibitions have been focal points of the the cultural ... -
Factors for the success of early childhood inclusion & related studies in Turkey
(2010)This paper was designed in two phases. The first phase determines the important aspects playing role in the successful early childhood inclusion. Based on related literature, teachers, school administrators, children with ... -
Family Generated and Delivered Social Story Intervention: Acquisition, Maintenance, and Generalization of Social Skills in Youths with ASD
(Council Exceptional Children, 2016)The purpose of this study was to examine whether (a) family members were able to learn to write a social story and deliver social story intervention to teach social skills to their children (age 12 to 16) with ASD, (b) ... -
Functional Independence, Quality of Life, and Level of Mobility of Elderly People Living at Home and Nursing Home
(Lippincott Williams & Wilkins, 2012)Objective: To compare level of mobility, quality of life, and functional independence of the elderly people living at home and in the nursing homes. Methods: The study comprised 130 voluntary elderly participants living ... -
Gelişimsel yetersizliği olan bireylerde eşzamanlı ipucuyla öğretim yöntemiyle türkiye’de yapılan çalışmaların incelenmesi
(Ankara University, 2018)Bu çalışmanın amacı; gelişimsel yetersizliği olan bireylere öğretim sunmak üzere eşzamanlı ipucuyla öğretim yönteminin kullanıldığı araştırmalara ilişkin güncel bilgi sunmak ve sonuçlara dayalı önerilerde bulunmaktır. Bu ... -
Gelişimsel Yetersizliği Olan Bireylere Yabancı Kişilerden Korunma Becerilerinin Öğretimine İlişkin Araştırmaların İncelenmesi
(2017)Gelişimsel yetersizliği olan bireylerin kişisel güvenliklerini tehdit eden durumlarla karşılaştıklarında kendilerini koruyacak becerilere sahip olmaması onları yabancı kişiler tarafından gerçekleştirilebilecek cinsel ... -
Gelişimsel Yetersizliği Olan Çocukların Ebeveynlerinin Sosyal Destek, Öz Yeterlik ve Yaşam Doyum Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(2018)Bu çalışmada; okulöncesi dönemde (0-6 yaş) gelişimsel yetersizliği olan çocukların ebeveynlerinin algıladıkları sosyal destek, öz yeterlik ve yaşam doyum düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemek ve bu ilişkiyi yordayan ... -
Gelişimsel yetersizlik gösteren çocuklara kaynaştırmaya hazırlık becerilerinin öğretimi
(2010)Bu araştırmanın genel amacı, okulöncesi dönemde kaynaştırma ortamına yerleştirilecek gelişimsel yetersizlik gösteren çocuklara, kaynaştırmaya hazırlık becerilerinin öğretiminde etkinlikler içine gömülen eşzamanlı ipucuyla ... -
Görsel Destek ile Öğretilen Eşzamanlı İpucuyla Öğretimin Annelerin Otizmli Çocuklarına Beceri Öğretmelerindeki Etkililiği
(2014)Gelişimsel yetersizliği olan bireylerin toplum içinde bağımsız yaşantılar sürdürebilmeleri için sadece okulda yapılan eğitimöğretim yeterli olmamaktadır. Bu nedenle bu çalışmanın dört amacı bulunmaktadır: (a) Kendilerine ... -
High-technology augmentative and alternative communication for individuals with intellectual and developmental disabilities and complex communication needs: a meta-analysis
(Taylor & Francis LTD, 2017)The use of mobile technology is ubiquitous in modern society and is rapidly increasing in novel use. The use of mobile devices and software applications ("apps") as augmentative and alternative communication (AAC) is rapidly ... -
Higher Education Provision for the Hearing Impaired and Internet Based Education in Anadolu University-ANAPOD
(World Scientific And Engineering Acad And Soc, 2009)Today, in every field of our lives, an efficient information access and mobility has become a prerequisite for the sustainability of all systems. Considering this fact, Internet technology has become the fastest and the ... -
How do Turkish mothers discipline children? An analysis from a behavioural perspective
(Wiley, 2005)A descriptive study was conducted to assess the disciplinary practices of Turkish mothers for increasing appropriate and decreasing inappropriate behaviours of their children. The participants were 50 mothers of 4- to ...