Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorVural, İzlem
dc.date.accessioned2019-10-21T19:43:18Z
dc.date.available2019-10-21T19:43:18Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.issn1305-2411
dc.identifier.urihttp://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/T0RjeU1qTXo=
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11421/19504
dc.description.abstractTürkiye’de özel televizyon yayıncılığının başlamasıyla birlikte haberin gerek içerik, gerekse görüntü olarak farklı habercilik uygulamalarıyla sunulduğunu görmekteyiz. Kuşkusuz bu farklılığın yaratılmasında ticari boyut en üst düzeyde tutulmaktadır. Televizyon haber bültenlerinde özellikle son yıllarda izlenme oranlarını arttırmak ve dolayısıyla ticari getiriyi maksimuma çıkartmak adına haberde farklı içerikler oluşturulmuştur. Sözü edilen bu süreçte şiddet içeren görüntü ve haberlerin günden güne arttığı gözlenmektedir. Şiddet haberin izlenmesini çekici kılan ve bu bağlamda en çok izleme oranını sağlayan unsurlardan biri olarak kullanılmaktadır. Bu çalışmada öncelikle televizyon haber bültenlerinde kullanılan şiddet öğesi Ekme Kuramı çerçevesinde incelenecek, daha sonra denek bir izleyici grubu üzerinde yapılacak olan anket çalışmasıyla izleyicinin haber bültenlerinde gördüğü şiddet öğelerini nasıl algıladığı ve anlamlandırdığı saptanacaktır.en_US
dc.description.abstractAs soon as private television broadcasting came to life in Turkey, news began to be presented in various reporting applications in terms of both the content and the image. It's no doubt that the commercial dimension plays the major role in creating this difference. In recent years, different news content variations have been formed just in favour of increasing ratings and maximizing commercial incomes. The images and news containing violence have been observed to be increasing day by day in this process. Violence has been used as one of the factors that make watching news tempting and therefore ensure the highest rating. This survey aims to determine the cultivating role of television, the common and frequent use of which puts it in the first place among mass media means, within the framework individuals perceive the world and conceptualize social reality. The survey was conducted on 237 people working as janitors (caretakers) in the faculties offering formal education at Anadolu University. The evaluations concerning the cultivating role were carried out by means of George Gerbner's Cultural Indicators Project. As the theoretical foundation within this framework, the Message System and Institution Process components of the Project were briefly defined and the Cultivation Analysis component was presented in detail. After the findings of the survey were presented, the conclusions were drawn.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectİletişimen_US
dc.titleA Survey Conducted on the Janitors (Caretakers) of Anadolu University in Terms of the Cultivating Role of Televisionen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalİleti-ş-imen_US
dc.contributor.departmentAnadolu Üniversitesi, İletişim Bilimleri Fakültesi, Basın ve Yayın Bölümüen_US
dc.identifier.volume0en_US
dc.identifier.issue6en_US
dc.identifier.startpage159en_US
dc.identifier.endpage179en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US]


Bu öğenin dosyaları:

DosyalarBoyutBiçimGöster

Bu öğe ile ilişkili dosya yok.

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster