Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Blogların Öğretim Amaçlı Kullanımı Üzerine Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri*
Özet
Dört temel dil becerisinin yanında teknolojiyi kullanma becerisinin de tartışılır olduğu
modern eğitim sisteminde, iletişimi ve etkileşimi ön plana çıkaran Web 2.0 araçlarının
kullanımı giderek yaygınlaşmaktadır. Bu araştırma, Web 2.0 araçlarından blogların, bir ders
dışı öğrenme ortamı olarak tasarlandığında yabancı dil olarak Türkçe öğretimine etkisini
araştırmak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Tasarım tabanlı yürütülen bu araştırma
kapsamında araştırmacı tarafından özgün bir blog sitesi tasarlanmış, hazırlanan öğretim
malzemelerinin katılımcılardan alınan geribildirimler ışığında gözden geçirilerek
iyileştirilmesi ve geliştirilmesi amaçlanmıştır. Altı haftalık planlanan çalışmanın uygulama
süreci yabancı dil olarak Türkçe öğrenen B.2 düzeyinde 24 üniversite öğrencisinin
katılımıyla tamamlanmıştır. Uygulama sürecinin ardından, seçkisiz atama yoluyla belirlenen
yedi öğrenci ve onlara ders veren iki öğretim elemanıyla yarı yapılandırılmış görüşmeler
gerçekleştirilerek uygulamanın kapsamı ve yöntemi, uygulanan etkinlik türleri, blog
sitesinin içeriği ve teknik özellikleri değerlendirilmiş, böylece blog kullanımının yabancı dil
olarak Türkçe öğretimine etkisi araştırılmıştır. Betimsel analiz yöntemleri kullanılarak
ulaşılan sonuçlar, öğrenciler için yeni bir öğrenme biçimi olan blogların eğlenceli ve
etkileşimli bir öğrenme ortamı hazırlayarak öğrenmeye karşı motivasyonu artırdığı
yönündedir. Ayrıca, geleneksel öğrenme yöntemleri ile karşılaştırıldığında, güncel ve ilgi
çekici içeriğe sahip olan blogların derse olan katılımı ve iletişimi arttığı yönündeki sonuçlar,
blogların içeriğinin diğer beceri düzeylerini de kapsayacak şekilde geliştirilmesi ve sınıf içi
uygulamalarının da araştırılması ihtiyacını ortaya koymuştur.