dc.contributor.author | İnel, Yusuf | |
dc.contributor.author | Urhan, Emrah | |
dc.contributor.author | Ünal, Abdullah İsmet | |
dc.date.accessioned | 2020-07-21T07:59:18Z | |
dc.date.available | 2020-07-21T07:59:18Z | |
dc.date.issued | 2018 | en_US |
dc.identifier.citation | İnel, Y, Urhan,, E, Ünal, A. İ. (2018). Ortaokul öğrencilerinin adalet kavramına ilişkin metaforik algıları. Anadolu Journal of Educational Sciences International (AJESI), 8 (2), 379-402. | en_US |
dc.identifier.issn | 2146-4014 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11421/24308 | |
dc.description.abstract | Araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin adalet kavramına ilişkin oluşturdukları
metaforların tespit edilmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu Denizli ili Bekilli ilçesinde bir
devlet okulunda 2016-2017 eğitim-öğretim yılında 5., 6., 7. ve 8. Sınıfta öğrenim görmekte olan
kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen toplam 210 öğrenci oluşturmaktadır.
Nitel araştırma desenlerinden "olgu bilim" kullanılarak yürütülen araştırmada, veri toplama aracı
olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan "Adalet…….. benzer. Çünkü……." cümlesini
tamamlayacakları bir form kullanılmıştır. Uygulanmaya başlamadan önce gerekli yasal izinler
alınmıştır. Toplam 198 öğrenciye ait veri, nitel araştırma yöntemine uygun olarak içerik analizine
tabi tutulmuştur. Yapılan analiz sonucunda, adalet kavramına ilişkin ortaokul öğrencilerinin 76
adet metafor ürettiği belirlenmiştir. İlk üç sırada yer alan metaforlar sırasıyla Terazi (%15), İnsan
(%14) ve Eşitliktir (%8). Öğrencilerin ürettikleri metaforlar ortak özelliklerine göre 4 farklı
kavramsal kategori altında toplanmıştır. Kavram kategorilerinin ayrılmasında oluşturdukları
metaforlar için kullandıkları açıklamalar dikkate alınmıştır. Buna göre öğrencilerin % 36'sının (71
öğrenci) adalet kavramını eşitlik olarak, % 30'unun (60 öğrenci) hak ve kural imgesi olarak, %
22'sinin (44 öğrenci) hayatın parçası olarak ve % 12'sinin (24 öğrenci) cezalandırma aracı olarak
gördükleri ortaya çıkmıştır. Araştırma sonucunda sosyal bilgiler öğretmenlerine adalet ve eşitlik
kavramının farklarının belirginleştirilmesine yönelik öğretim gerçekleştirilmesi önerilebilir. Diğer
taraftan, araştırmacılara, ilgili kavramların daha iyi öğrenilmesini sağlamak için eylem araştırması
yapılması, öğrenci zihninde ilgili kavrama yönelik metaforların benzerlikleri ve farklılıklarını
belirlemek için ise çok boyutlu ölçekleme tekniği ile araştırmalar yapılması önerilebilir. | en_US |
dc.description.abstract | The aim of the research is to determine the metaphors of the secondary school students
about the concept of justice. The study group consists of 210 students studying in 5th 6th 7th 8th
grades (in 2016-17 academic year) in public school in Bekilli which is a district in Denizli. In this
research, in which phenomenology from the qualitative research design are used, the form
prepared by researchers which is aimed to collect data, consists of filling the sentences like "justice
is….. Because…" Legal permissions have been granted before the application. As a result of
analysis, it was determined that secondary school students produced 76 metaphors about the
concept of justice. The metaphors in the first three ranks are Libra (15%), Human (14%) and
Equality (8%). Metaphors produced by students are grouped under 4 different conceptual
categories in terms of their commonality. The explanations they used for the metaphors they
created in concept categorization were taken into account. According to this findings; 36% of the
students see the concept of the justice as equally, 30% of the students see as right and rule, 22% of
the students as part of life and 12% of the students see as instrument of punishment. As a result of
the research; it is advisable that with the help of social studies teachers, some education programs
can be carried out t clarify the differences between the concept of justice and equality. On the
other hand, doing activity research is advisable to ensure the better teaching of relevant concepts to
the researchers. Multidimensional scaling technique may be recommended to determine the
similarities and differences of the metaphors of the related concepts and its perceptual
comprehension in the student’s mind. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Anadolu Üniversitesi | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Sosyal Bilgiler | en_US |
dc.subject | Değerler | en_US |
dc.subject | Adalet | en_US |
dc.subject | Metafor | en_US |
dc.subject | Social Studies | en_US |
dc.subject | Values | en_US |
dc.subject | Justice | en_US |
dc.subject | Metaphor | en_US |
dc.title | Ortaokul öğrencilerinin adalet kavramına ilişkin metaforik algıları | en_US |
dc.title.alternative | Metaphoric perception on the concept of justice of secondary school students | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Anadolu Journal of Educational Sciences International (AJESI) | en_US |
dc.contributor.department | Anadolu Üniversitesi | en_US |
dc.identifier.volume | 8 | en_US |
dc.identifier.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.startpage | 379 | en_US |
dc.identifier.endpage | 402 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarı | en_US |