Tat algısı için dilden daha fazlası mı gerekli? Tat testi üzerine bir uygulama
Künye
Ustaahmetoğlu, E. (2015). Tat algısı için dilden daha fazlası mı gerekli? Tat testi üzerine bir uygulama. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15 (3), 127-134.Özet
Tüketici davranışları yazınında tat algısı ile ilgili yeterince araştırma bulunmamaktadır. Gıda ve içecek işletmeleri ürünlerine yönelik tüketici tepkilerini anlamaya
ve kontrol etmeye çalışmaktadır. Bunun yanında işletmeler yeni tatlar geliştirme veya mevcut ürünlerinin
tatlarını değiştirme seçeneklerini kullanarak rekabet
avantajı elde etmeye çalışmaktadırlar. Araştırmanın
amacı kör testler ile denekler beğendikleri markayı
ayırt edip edemedikleri tespit edilmeye çıkarılmaya
çalışılmıştır. Araştırma 57 geçerli denekle ön ve son ölçümlü olarak uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen
bulgular a) istatistiksel olarak denekler beğendiklerini
ifade ettikleri markayı ön ve son ölçümde doğru olarak
eşleştirememiştirler. b) daha önce kullandığını ifade
ettiği markayı ön ve son testte eşleştiremeyen denekler
kullandıklarını ifade ettikleri markayı kullanmayı tercih edeceklerini ifade etmişlerdir. Yapılan araştırmada
hem teorik hem de uygulama yönünden tek bir duyu
organının değerlendirme açısından yeterli olmadığını
diğer duyu organlarının da tat algısına destek olması
gerektiği ortaya çıkarılmıştır. Taste perception has not been sufficiently investigated
in the consumer behavior literature. Food and beverage companies are trying to understand and control
the consumer response for their products. Moreover,
companies try to gain a competitive advantage by developing new flavors or modifying the taste of their
products. Aım of this study, it was tried to be revealed whether the participants discriminate their favorite
brand by using blind tests. This research was carried
out on 57 eligible participants with pre and post tests
experiment design. The findings from the study are a)
The participants who expressed that they like the brand
did not match it correctly in pre and post measures statistically; b) The participants who could not match the
brand in pre and post measures stated that they would
prefer to consume the brand they previously used. In
this study, it has been revealed that assessment with
only a single sensory organ is not sufficient to support
taste perception, other sensory organs should also support in terms of both theory and practice.
Kaynak
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
15Sayı
3Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/25120Koleksiyonlar
- Cilt.15 Sayı.3 [12]