Akademisyenlerde özyeterlik algılarının ve tükenmişlik düzeylerinin, öğrenmeye yönelik tutuma ve iş tatminine etkisi
Künye
Orhan, u, Komşu, U. C. (2016). Akademisyenlerde özyeterlik algılarının ve tükenmişlik düzeylerinin, öğrenmeye yönelik tutuma ve iş tatminine etkisi.. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16 (3), 1-18.Özet
Bu çalışmada, mesleki koşullar nedeniyle yaşam boyu
süren öğrenme ve öğretme stresleri altında hizmet vermekte olan akademisyenlerin özyeterlik algıları, öğrenmeye yönelik tutumları, iş tatminleri ve tükenmişlik
düzeyleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmanın
amacı, akademisyenlerin özyeterlik algılarının ve tükenmişlik düzeylerinin, öğrenmeye yönelik tutumlarına ve iş tatminlerine etkisini ortaya koymaktır. Çalışmada elde edilen veriler, üç kamu üniversitesinde
çalışan akademisyenlerden oluşan yüz yedi kişilik bir
örneklem kitlesine anket uygulanarak toplanmıştır.
Anketler, temel demografik sorular ile toplam kırk
maddelik dört ölçeği (özyeterlik, öğrenmeye yönelik
tutum, tükenmişlik ve iş tatmini) içermektedir. Verilerin analizinde, betimleyici istatistiksel araçlar ile
t-testi, tek yönlü Anova ve Scheffe testleri ve Pearson
korelasyon analizinden yararlanılmıştır. Araştırma
bulgularına göre, akademisyenlerin özyeterlik algılarının, öğrenmeye yönelik tutumlarına ve iş tatminlerine
anlamlı ve olumlu etkisi varken, tükenmişlik düzeylerinin öğrenmeye yönelik tutumlarına ve iş tatminlerine
anlamlı ve olumsuz etkisi olduğu görülmüştür. In this study, the relations between the perception of
self-efficiacy, attitude toward learning, job satisfaction
and burn-out of the academicians who are to work under the lifelong lasting stress of learning and teaching
due to proffessional conditions, were analyzed. The
purpose of the research is to determine the affects of
perception of self-efficiacy and burn-out to both attitude toward learning and job satisfaction of the academic staff. The data had been collected through the
questionnaires which were applied to a sample of 107
participants who are academicians working for state
universities. The questionnaires were composed of both
demographical questions and four scales which consist of 40 items (self-efficacy, attitude toward learning,
job satisfaction and burn-out). In analyzing the data,
descriptive statistical techniques, t-test, one-way Anova and Scheffe tests and Pearson coefficient was used.
The results showed that the perception of self-efficiacy
of academicians affects their attitude toward learning
and job satisfaction positively and significantly whereas the perception of burn-out affects them negatively.
Kaynak
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
16Sayı
3Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/25194Koleksiyonlar
- Cilt.16 Sayı.3 [10]