Elektronik alışveriş (e-alışveriş) sitelerinin e-hizmet kalitesi açısından değerlendirilmesinde DEMATEL-AAS-VIKOR yaklaşımı
Künye
Gök, C, Perçin, S. (2016). Elektronik alışveriş (e-alışveriş) sitelerinin e-hizmet kalitesi açısından değerlendirilmesinde DEMATEL-AAS-VIKOR yaklaşımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16 (2), 131-144.Özet
Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelere paralel
olarak, günümüz toplumunda internet erişimi bir ihtiyaç haline gelerek hayatın her alanında yer almaya
başlamıştır. Genişleyen erişim olanakları, web üzerinden sunulan hizmetlerin de artmasını ve çeşitlenmesini
sağlamış, dolayısıyla sektörler arasında yaşanan yoğun
rekabet elektronik ortamda da hayat bulmuştur. Ticaret sınırlarının ortadan kalkmasıyla elektronik alışveriş
(e-alışveriş) ve elektronik ticaret (e-ticaret) hizmetleri
yaygınlaşmış ve bu durum müşteriye doğrudan ulaşmak isteyen işletmeler için bir fırsat sağlamıştır. Son
yıllardaki internet kullanıcısı sayısındaki artış, sunulan hizmetlerin kaliteli ve beklentileri karşılayacak düzeyde olmasını gerektirmiştir. Bu nedenle, müşterilere
e-alışveriş yapma imkanı sunan firmaların, elektronik
ortamda da varlıklarını sürdürebilmeleri ve rekabet
üstünlüğü kazanabilmeleri açısından hizmet kaliteleri
önem kazanmıştır. Bu çalışmanın amacı da, e-alışveriş
sitelerinin elektronik hizmet kalitesi boyutlarının dikkate alınarak değerlendirilmesini sağlamak ve sunulan
hibrit çok kriterli karar verme yaklaşımı DEMATELAAS-VIKOR ile kullanıcılar tarafından tanınan dört
e-alışveriş sitesini e-hizmet kalitesi performansına
göre sıralamaktır. Bu kapsamda, çalışmada e-alışveriş
sitelerinin e-hizmet kalitesini değerlendirmek için Parasuraman vd. (2005) tarafından geliştirilen e-hizmet
kalitesi boyutları ele alınarak, DEMATEL yöntemi ile
uzman grup eşliğinde kriterler arası karşılaştırmalar
yapılmış ve hesaplanan ağırlıklar Analitik Ağ Süreci
(AAS) yaklaşımına aktarılmıştır. Daha sonra elde edilen veriler yardımıyla e-alışveriş siteleri, VIKOR yöntemiyle sıralanmıştır. In parallel with the improvements of information and
communication technology, in today’s society internet
access has become a necessity and started to take part
in every field of life. Broadening facilities of access has
provided the services submitted by internet become
diversified and increased, thus the tough competition
between sectors has aroused also in electronic environment. Due to disappearance of the trade boundaries,
services of e-shopping and e-commerce has become
widespread and this situation has supplied an opportunity to organizations that desire to reach customers
directly. The rise of internet users’ number in recent years required the services to be qualified and adequate
to satisfy the expectations. Therefore, e-service quality
of the firms offering e-shopping services to customers
has become crucial to continue their existence and gain competitive advantage. The aim of this study is to evaluate e-service quality of e-shopping sites with regard
to e-servqual dimensions and order four e-shopping sites known by customers according to the performance
of e-servqual with the proposed hybrid multi-criteria
decision making approach DEMATEL-ANP-VIKOR.
Within this scope, for evaluating e-shopping sites as
to e-servqual dimensions developed by Parasuraman
(2005), DEMATEL method is used to make paired
comparisons between criteria in company with expert
team and then calculated weights is adapted to the
Analytic Network Process (ANP). Afterwards, by the
help of obtained data, e-shopping sites are ordered with
VIKOR method.
Kaynak
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
6Sayı
2Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/25195Koleksiyonlar
- Cilt.16 Sayı.2 [12]