Türkiye’de KOBİ’lerin şebeke organizasyonlara katılma nedenleri üzerine bir araştırma
Citation
Ensari, M. Ş, Erdilek Karabay, M. (2017). Türkiye’de KOBİ’lerin şebeke organizasyonlara katılma nedenleri üzerine bir araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17 (2), 99-112.Abstract
Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de faaliyet göstermekte
olan ve diğer işletmeler ile işbirliği içerisinde bulunan
KOBİ’lerin şebeke organizasyonlar içinde yer alma
nedenlerini faaliyet gösterdikleri sektöre, işbirliğine gidilen işletmelerin menşeine ve işletmenin yaşına göre
incelemek ve bu işbirliklerinin rekabet üstünlüğü yaratma potansiyellerini değerlendirmektir. Şebeke organizasyon anlayışı ve buna ilişkin uygulamalar işletmelerde özellikle son yıllarda uygulama alanı bulan bir
alan haline gelmiştir. Buna karşın, akademik anlamda
saha çalışmasını içeren yeterli bir literatürün oluşmadığı görülmektedir. Dolayısıyla, konuya dikkat çekmek
ve diğer stratejik yönetim olguları ile ilgisinin araştırılması adına farkındalık oluşturabilmek amacıyla
yapılan bu çalışma, aynı zamanda ilgili alan yazına
anlamlı bir katkı sunmayı hedeflemektedir. Araştırma
kapsamında, Türkiye genelinde faaliyet gösteren 273
adet KOBİ analize dahil edilmiştir. Araştırmada, işletmelerin işbirliklerine gidiş nedenleri için Gorgynia
ve diğerlerinin (2005) geliştirdikleri ölçekte uyarlanan
anket soruları kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde ise SPSS programı kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, KOBİ’lerin partner seçim kriterleri açısından,
işbirliği düzeyi, partnerin menşei ve işletmenin yaşına
göre anlamlı farklılarının olduğunu göstermektedir.
Çalışmanın literatüre katkısı KOBİ’lerin işbirliğine gitme gereklerine dikkat çekmek ve bu alanda yapılacak
çalışmalara öncü bir kaynak olabilmektir. The purpose of this study is to investigate the reasons of
SMEs taking part in network organizations as well as
the reasons of cooperating with other corporations, in
terms of the sector in which they operate, the origin of
enterprises, the age of the business. Another aim of the
study, is to evaluate the potential competitive advantage of these cooperations, operating in Turkey. Network
organizations and related applications have become an
outstanding importance in business within the recent
years. However, when considered in sense of academic
literature, it is hard to state that there is sufficient amount of studies in given literature. Therefore, it is aimed
raise awareness by drawing attention not only to this
concept and its relation with other strategic management topics but also by providing a meaningful contribution to the related literature. The research involves
randomly selected 273 SMEs in Turkey. In the research,
the questionnaire form was arranged from the scale developed by Gorynia et al. (2005) in order to undestand
the reasons of co-operation between the companies.
SPSS software is used in order to analyze the data. The
results reveal that the criteria for SMEs engaging into
cooperations with business partners indicate significant
differences in terms of origin of partners, level of cooperation, age of the business.
Source
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiVolume
17Issue
2Collections
- Cilt.17 Sayı.2 [8]