Akademiyenlerin mesleki motivasyon algı düzeyini ölçmeye yönelik bir mesleki motivasyon ölçeğinin tasarımı
Künye
Zeynel, E, Çarıkçı, İ. H. (2017). Akademiyenlerin mesleki motivasyon algı düzeyini ölçmeye yönelik bir mesleki motivasyon ölçeğinin tasarımı . Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17 (3), 125-148.Özet
Bu çalışmada akademisyenlere yönelik mesleki motivasyon algısını ölçme amaçlı spesifik özellikler taşıyan
bir ölçek tasarımı amaçlanmıştır. Söz konusu ölçek
çalışması yazarın doktora tezi sürecinde duyduğu ihtiyaç üzerine geliştirilmesi planlanmış bir çalışmadır.
Alanyazında akademisyenlere yönelik olarak yapılan
mesleki motivasyon algı düzeyine ilişkin araştırmalar
için özgün ve tam olarak mesleğin hemen her yönünü
kapsayan bir araştırma anketi olması gerektiği düşünülmüştür. Bu amaçla bu çalışmanın yapılmasına karar verilmiştir. Çalışma iki önemli basamaktan oluşmaktadır. İlk basamakta geniş bir literatür araştırması
yapılarak motivasyon kuramlarının ortaya koyduğu
faktörler belirlenmiştir. İkinci basamakta güncel bir ön
çalışma yapılarak akademisyenlere mesleki motivasyon düzeylerini artıran ve azaltan faktörleri ayrıntılı
şekilde yazmaları rica edilmiştir. Elde edilen veriler
sonucu mesleki motivasyona etki eden faktörler belirlenmiştir. İki temel çalışmanın perspektifinde yeni bir
mesleki motivasyon anketi aşamalı olarak tasarlanmıştır. Elde edilen güvenilirlik sonuçları yüksektir ve
araştırmaya oldukça uygundur. Anketler sonucunda
keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizleri ile boyutlar
oluşturulmuştur. Bu doğrultuda önce açımlayıcı faktör
analizi ile boyutlar oluşturulmuş, daha sonra oluşturulan boyutlar doğrulayıcı faktör analizi ile test edilmiş
ve geçerliliği kanıtlanmıştır. Araştırma, Türk Kamu
Üniversiteleri fakülteleri İşletme Anabilim Dalı’nda
araştırma görevlisi ve öğretim üyesi olarak görev yapmakta olan 378 katılımcı ile tamamlanmıştır. In this study, it was aimed to design a scale having specific properties, which purposes to measure the perception of occupational motivation of academicians. Design of this scale was planned on author’s need of such
a scale in her doctoral thesis process. It is thought that
there should be a research survey which is original and
fully covering almost every aspect of the profession for
studies on the perception level to professional motivation for academicians in the literature. For this purpose
it was decided to do this work. The study consists of
two major steps. In the first step, an extensive literature
research was done and the factors revealed by the motivation theories were determined. In the second step,
a recent preliminary study was done and in this study,
the factors that increase or decrease their professional
motivation levels were asked to write in details to academicians. As a result of the data which is obtained in
the studies, the factors affecting their professional motivation were identified. A new survey of occupational
motivation has been phased in the perspective of two
main studies. The reliability results of data which is
obtained is very high and suitable for the study. As a
result.of surveys, the factoral dimensions were formed
with exploratory and confirmatory factor analysis and
the validity has been proved. The research was completed with attendance of 378 participants who work as
research assistants and faculty members at the department of Business Administration of the faculties in Turkish Public Universities.
Kaynak
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
17Sayı
3Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/25325Koleksiyonlar
- Cilt.17 Sayı.3 [9]