The effects of public investments and accessibility to national markets on the demand for distance education
View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2018Author
Anadolu Üniversitesi
Berberoğlu, Bahar
Omay, Rabia Ece
Berberoğlu, C. Necat
Karaduman, Çağlar
Metadata
Show full item recordCitation
Berberoğlu, B, Omay, R. E, Berberoğlu, C. N, Karaduman, Ç. (2018). The effects of public investments and accessibility to national markets on the demand for distance education. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (1), 143-152.Abstract
Public investments are directed to the social and economic areas. The state must carry public investments
and services to every corner of the country, such as
transportation, sewage, energy, education and health
care by considering social stability and meeting human
needs. Otherwise, unrest and disobedience may start
to be experienced in the under developed regions and
migration begins towards the developed areas in which
the infrastructure services are completed. The regional
insufficiency in public investments creates political,
social and economic imbalances and instability. Differences in physical, social and geographical conditions
between the regions of a country are generally based
on the problems such as, the uneven distribution of the
population, the differences in agricultural production
and dissemination of industrial activities only in certain regions. The regions which are close to the national
market are generally known to be more developed due
to the use of market advantage. Transportation infrastructure and access to the national market affect the
economic performance of the regions. In all provinces
of Turkey, Anadolu University Open Education System
has an important place by providing open and distance
learning services. In this study, the relationship between
the demands of open education system is investigated
both with public investments and national market accessibility index respectively. For this purpose, different
regression models were established and these models
were evaluated statistically. In conclusion, the presence
of linear positive correlation was determined. Kamu, sosyal ve iktisadi olarak her iki yönde yatırım
yapar. Kamu yatırımları sosyal dengeleri gözetmek ve
beşeri ihtiyaçları karşılamak için yol, kanalizasyon,
enerji, eğitim ve sağlık gibi hizmetleri ülkenin her köşesine götürmesi gerekmektedir. Aksi halde bölgelerde
huzursuzluk ve itaatsizlik yaşanır ve böyle bölgelerden
altyapısı tamamlanmış bölgelere göç başlar. Kamu yatırımlarındaki bölgesel yetersizlikler siyasi, sosyal ve
ekonomik olarak dengesizlikler ve istikrarsızlıklar yaratır. Bir ülke içerisinde fiziki, beşeri ve coğrafi şartlar,
nüfusun dengesiz dağılımı, tarımsal üretimdeki farklılıklar ya da sanayi faaliyetlerinin belli bölgelere yayılması gibi nedenlerle iç ticaret hacmi bölgeler arası farklara yol açabilir. Ulusal pazara yakın olan bölgelerin
uzak olan bölgelere göre pazar avantajını kullanmaları
nedeniyle daha gelişmiş olacağı bilinir. Ulaştırma ve
erişim altyapısı bölgelerin ekonomik performanslarını
etkilemektedir. Türkiye’de 81 ilde Anadolu Üniversitesi
Açıköğretim Sistemi, açık ve uzaktan öğretim ile ülke
çapında önemli bir yere sahiptir. Bu çalışmada Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Sistemi kamu yatırımları
ve ulusal pazara erişilebilirlik arasındaki ilişkiler açısından incelenmiş, bu amaçla farklı regresyon modelleri kurulmuş ve bu modeller istatistiksel açıdan değerlendirilmiştir. Kurulan regresyon modellerinde kamu
yatırımları ve ulusal pazara erişilebilirlik ile Açıköğretim Sistemi’ne gelen yeni kayıtlar, ek yerleştirmeler, dikey geçişler, lisans tamamlamalar, ikinci üniversite seçimi ve kayıt yeniletme değişkenleri arasındaki ilişkiler
modellenmiştir. Sonuç olarak, Açıköğretim Sistemi’ne
yönelen talep ile söz konusu değişkenler arasında pozitif yönde doğrusal ilişkilerin varlığı tespit edilmiştir.
Source
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiVolume
18Issue
1Collections
- Cilt.18 Sayı.1 [13]