Panel veri ile Türkiye’nin dış ticaretinin Marshall-Lerner şartı çerçevesinde analizi
Künye
Kılavuz, E, Atay Polat, M. (2018). Panel veri ile Türkiye’nin dış ticaretinin Marshall-Lerner şartı çerçevesinde analizi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (2), 27-40.Özet
Marshall-Lerner hipotezi, ihracat ve ithalatın fiyat
esnekliklerinin mutlak değer olarak toplamı birden
büyükse, ulusal paranın değer kaybının ticaret dengesi üzerinde olumlu etkiye sahip olacağını belirtir. Bu
çalışmada, Türkiye’nin önemli ticaret ortakları (Çin,
Almanya, İtalya, Fransa, ABD, İspanya, İngiltere ve
Rusya) arasındaki ticaret dengesinin uzun dönemde,
Türk lirasının değer kaybı ile olumlu etkilenip etkilenmeyeceği ampirik olarak araştırılmıştır. Birleşmiş Milletlerden alınan 1993-2014 dönemine ait yıllık verilerle
yapılan Westerlund hata düzeltmeye dayalı panel eşbütüleşme testi ve FGLS yöntemi sonuçları, MarshallLerner şartının geçerli olmadığını ifade etmektedir. Bununla birlikte, ulusal gelir artışı, pozitif gelir esnekliği
nedeniyle ithalatı artırırken ticaret dengesi üzerinde
olumsuz etkiye sahip olmaktadır. The Marshall-Lerner hypothesis refers to the condition that an exchange rate devaluation will improve the
trade balance if sum of price elasticity of exports and
imports in absolute term is more than one. In this paper, emprical approaches are applied to investigate the
validity of Marshall-Lerner condition, i.e. whether real
depreciation of Turkish lira is an effective way of improving the trade balance of Turkey with its main trading
partners (China, Germany, Italy, France, USA, Spain,
UK and Russia) in the long run. Using annual data
from United Nation from 1993 to 2014, and aplying
Westerlund error-correction-based panel cointegration tests and FGLS approaches, our results fail to show
the validity of Marshall-Lerner condition. However, it
is observed that an increase in domestic income will
stimulate imports because of positive income elasticity
and negatively affect the trade balance.
Kaynak
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
18Sayı
2Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/25487Koleksiyonlar
- Cilt.18 Sayı.2 [14]