The effects of negative-framed antismoking public service announcements pertain to health risks on high school students
Künye
Aydın, İ, Yıldırım, İ. (2020). The effects of negative-framed antismoking public service announcements pertain to health risks on high school students. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20 (2), 29-44.Özet
The major aim of this study was to determine the opinion of high school students regarding
negative-framed antismoking Public Service Announcements (PSAs) on health risks. The data
were collected from 884 students attended in twelve high schools in Ipekyolu district of Van
Province, Turkey. The findings showed that the PSAs affected the manners of the students
positively in smoking cases such as intending to quit smoking, being more conscious about the
harms of smoking and warning smokers. The effects of PSAs were found to be more effective on
male students than female, non-smoker students than smoker parent on students who have nonsmoker parents than those who have at least one smoker parent. The results indicated that special
attention should be given to individual factors when producing such kinds of PSAs. Bu çalışmanın amacı, sağlık riskleri ile ilgili negatif-çerçeveli sigara karşıtı kamu spotlarına
yönelik lise öğrencilerinin görüşlerini belirlemektir. Çalışmanın verileri Türkiye’de bulunan Van
ilinin İpekyolu ilçesindeki on iki liseden, 884 öğrencinin katılımı ile toplanmıştır. Bulgular, kamu
spotlarının sigarayı bırakmaya niyet etmek, sigaranın zararları hakkında daha fazla
bilinçlenmek ve sigara içenleri uyarmak gibi sigara içilmesine karşılık olumlu davranışlara neden
olduğunu göstermiştir. Erkeklere karşılık kadınlarda, sigara içenlerden ziyade içmeyenlerde,
ebeveynlerinden en az birinin sigara içtiği öğrencilere kıyasla ebeveynlerinden hiç biri sigara
içmeyen öğrencilerde, kamu spotlarının daha etkili olduğu bulunmuştur. Sonuçlar, bu tür kamu
spotları üretilirken, bireysel faktörlere önemli derecede dikkat edilmesi gerektiğini göstermiştir.
Kaynak
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
20Sayı
2Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/25847Koleksiyonlar
- Cilt: 20 Sayı. 2 [20]