Sadakat programına yönelik tutum, mağaza memnuniyeti, mağaza sadakati ve satın alma niyeti arasındaki etkileşim: Kozmetik perakendeciliği örneği
Künye
Türk, M, İşcioğlu, T. E. (2020). Sadakat programına yönelik tutum, mağaza memnuniyeti, mağaza sadakati ve satın alma niyeti arasındaki etkileşim: Kozmetik perakendeciliği örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20 (2), 103-126.Özet
Günümüzde hızla artan rekabet, kozmetik perakendeciliği sektöründe de etkisini göstermiş ve
perakendecileri tüketici bağlılığını ve satışları arttırmayı hedefleyen sadakat programları
geliştirmeye yöneltmiştir. Sadakat programlarının bir çeşidi olan sadakat kartları ile tüketicilere
sunulan faydalar, maddi/sert ve maddi olmayan/yumuşak faydalar olarak ikiye ayrılabilir. Bu
araştırmanın amacı, farklı faydalar sunan kozmetik perakendecilerinin, sadakat kartlarını
kullanan tüketicilerin sadakat programlarına yönelik tutumu, mağaza memnuniyeti, mağaza
sadakati ve 103atin alma niyeti arasındaki etkileşimi incelemektir. Araştırmada, sert ve yumuşak
faydaları tüketicilerine sunan Sephora mağazası ile sadece sert faydalar sunan Gratis mağazasını
tercih eden 200 katılımcıdan çevrimiçi anket formu ile veriler toplanmıştır. Araştırma amacına
uygun olarak geliştirilen araştırma modeli, “Kısmi En Küçük Kareler Yöntemine Dayalı Yapısal
Eşitlik Modellemesi” ve “Çoklu Grup Analizi” ile test edilmiştir. Bulgulara göre, sadakat
programına yönelik tutum, hem Gratis hem de Sephora için mağaza memnuniyeti ve mağaza
sadakati ile sonuçlanırken, sadece Gratis için 103atin alma niyeti yaratmıştır. Öte yandan,
mağaza memnuniyeti sadece Gratis için mağaza sadakati üzerinde olumlu etki oluşturmuş,
ancak her ikisi için de 103atin alma niyeti ile sonuçlanmamıştır. Mağaza sadakati ise, Gratis’e
yönelik 103atin alma niyeti üzerinde olumlu etki yaratırken, Sephora için bu etki
gerçekleşmemiştir. Today, increasing competition has been influential in cosmetics retailing as well and has led
retailers to implement loyalty programs aiming to increase consumer loyalty and sales. With
loyalty cards, one form of loyalty programs, consumers are offered two benefits, which can be
divided as monetary/hard and non-monetary/soft benefits. The aim of this study is to examine
the relationship between consumers’ attitude towards loyalty programs, store satisfaction, store
loyalty and purchase intention towards cosmetics retailers offering different benefits. Data was
collected with an online questionnaire from 200 participants who preferred either Gratis, which
offers hard and soft benefits, or Sephora, which offers only hard benefits. The research model,
developed with respect to the aim of research, was tested with “Partial Least Squares Structural
Equation Modeling” and “Multi Group Analysis”. According to the findings, attitude towards
loyalty program has resulted in store satisfaction and store loyalty for both Gratis and Sephora,
while creating purchase intention only for Gratis. On the other hand, store satisfaction had a
positive effect on store loyalty only for Gratis, but has not resulted in purchase intention for both.
While store loyalty has created a positive effect on purchase intention for Gratis, this effect has not
been realized for Sephora.
Kaynak
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
20Sayı
2Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/25851Koleksiyonlar
- Cilt: 20 Sayı. 2 [20]