dc.contributor.author | Işık, Metin | |
dc.contributor.author | Bilici, Erdal | |
dc.date.accessioned | 2021-06-04T11:43:44Z | |
dc.date.available | 2021-06-04T11:43:44Z | |
dc.date.issued | 2020 | en_US |
dc.identifier.citation | Işık, M, Bilici, E. (2020). Semiotic analysis of Anna Karenina movie posters Anna Karenina. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20 (2), 327-338. | en_US |
dc.identifier.issn | 2667-8683 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11421/25866 | |
dc.description.abstract | Literature and cinema are two arts that help each other to improve. Novels, a sub-branch of
literature, allow the film industry to grow and earn more. A novel adapted to cinema constitutes
a source for the scenario, which is considered as the main element of the film and makes the novel
the popular subject of the script. Adaptation strengthens the relationship between literature and
cinema, as a film is a bridge between the literary audience and the movie audience. Anna
Karenina, written by Lev Tolstoy between 1876 and 1877, is one of the films adapted to the cinema
in 1967, 1997 and 2012.
In this study, the posters of the movie "Anna Karenina" designed at different periods will be
analyzed. Within the scope of the research, it is tried to determine whether there are similarities
or differences between the posters by interpreting the movie posters with the semiotic method. | en_US |
dc.description.abstract | Edebiyat ve sinema; sanatı besleyen, alt dalları olan ve birbirinin gelişmesine yardım eden iki
sanat dalıdır. Edebiyatın bir alt dalı olan romanlar, film endüstrisinin büyümesine ve daha fazla
kazanç elde etmesine olanak tanır. Sinemaya uyarlanan bir roman, filmin temel unsuru sayılan
senaryoya kaynak teşkil etmekte ve senaryoya konu olan romanı da popüler hale getirmektedir.
Uyarlama bir film, edebiyatsever kitle ile film izleyicisi arasında bir köprü konumunda olduğu
için edebiyatın sinema ile olan ilişkisini güçlendirir. Lev Tolstoy’un 1876-1877 yılları arasında
kaleme aldığı Anna Karenina da 1967, 1997 ve 2012 ‘de sinemaya uyarlanan romanlarından bir
tanesidir.
Bu çalışmada “Anna Karenina” filminin farklı dönemlerde tasarlanan afişleri analiz edilecektir.
Araştırma kapsamında film afişleri göstergebilimsel metotla yorumlanarak afişler arasında
benzerlik ya da farklılık olup olmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | Anadolu Üniversitesi | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Anna Karenina | en_US |
dc.subject | Poster | en_US |
dc.subject | Cinema | en_US |
dc.subject | Adaptive Film | en_US |
dc.subject | Semiotics | en_US |
dc.subject | Anna Karenina | en_US |
dc.subject | Afiş | en_US |
dc.subject | Sinema | en_US |
dc.subject | Uyarlama Film | en_US |
dc.subject | Göstergebilim | en_US |
dc.title | Semiotic analysis of Anna Karenina movie posters Anna Karenina | en_US |
dc.title.alternative | Film afişlerinin göstergebilimsel analizi | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi | en_US |
dc.contributor.department | Anadolu Üniversitesi | en_US |
dc.identifier.volume | 20 | en_US |
dc.identifier.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.startpage | 327 | en_US |
dc.identifier.endpage | 338 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarı | en_US |