Belgesel filmde milli egemenlik ve örnek film çözümlemesi
Künye
Yıldırım, E. (2020). Belgesel filmde milli egemenlik ve örnek film çözümlemesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20 (Özel Sayı), 19-38.Özet
Belgesel sinema toplumsal yaşamın içindedir. Belgesel sinema toplumsal yapının içinde
toplumsal sorunları, olayları ve olguları kayıt edip, araştıran, çözümleyen, yorumlayan bir
sinema dalıdır. Toplumsal yaşamın içinde kişilerin, grupların ve insan topluluklarının
yaşadıkları, acıları, hüzünleri, umutları, mutlulukları, mutsuzlukları, etkinlikleri, faaliyetleri,
ürettikleri, kültürleri, örfü, adedi, geleneği-göreneği vardır. Bu dün yaşanan, bugün yaşanmakta
olan, yarın yaşanacak olandır. Bu yüzden belgesel sinema toplumsal yaşam içindeki gerçek
kişiler, topluluklar, olaylar ve mekanlarla ilgilenen bir disiplin olarak karşımıza çıkar. Belgesel
sinema gibi toplumsal yaşam içindeki gerçeklerle ilgilenen bir başka disiplin daha vardır; Tarih
Bilimi. Bu çalışmada tarih biliminin içinde Cumhuriyet tarihine geçişte, Türkiye Cumhuriyeti
Devleti’nin rehberi ve sigortası olacak olan Milli Egemenlik konusu teorik bazda ele alınıp
değerlendirilmiştir. Çalışmanın teorik kısmında belgesel sinemanın amaçları, türleri, gerçeklik
ile olan ilişkisi tartışılmıştır. Tartışılan konular zemininde belgesel sinema ile tarih bilinci
arasındaki ilişki incelenmiştir. Tarih bilincinin oluşturduğu milli egemenlik şuuru üzerine inşa
edilen 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı isimli belgesel film amaçlı örneklem
kapsamında seçilmiştir. Çalışmanın çözümlemesinde göstergebilim analiz yöntemi
kullanılmıştır. Documentary cinema is integrated in social life. Documentary cinema is the cinema branch that
records, investigates, analyzes, and interprets social problems, events and facts within the social
structure. In social life, there are suffering, sadness, hopes, happiness, unhappiness, activities,
products, cultures, customs and traditions of people, groups and human societies. This is what
happened yesterday, what is happening today, and what will happen tomorrow. For this reason,
documentary cinema appears before us as a discipline dealing with real people, societies, events
and places in social life. There is another discipline also dealing with the realities of social life
like documentary cinema; Science of History. In the present study, the National Sovereignty,
which will be the guide and insurance of the State of the Republic of Turkey, was discussed and
evaluated on a theoretical basis in the transition to the Republic in the Science of History. The
aims, types and relations of documentary cinema with reality were discussed in the theoretical
part of the study. On the basis of these topics discussed herein, the relation between
documentary cinema and history awareness was also examined. The documentary film “April
23, National Sovereignty and Children’s Day”, which was established on the consciousness of
national sovereignty formed by the consciousness of history, was selected for the study within
the Purposeful Sampling Method. A sample film analysis was conducted in the study by using
the Semiology Analysis Method.